header


  

Bibliographie

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Druckversion  |  Schrift: vergrößern verkleinern 

Dewey, John (Mc - Z) - Dharmakirti

* McDermott, J.J., Isolation as Starvation. John Dewey and a Philosophy of the Handicapped, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* McWilliams, W.C., Generations of the Lost: The Philosopher, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Mead, G.H., The Definition of the Psychological, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Melvin, G., The Social Philosophy Underlying Dewey's Theory of Art, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Meurer, C., Selbstverwirklichung im "New Age" und bei John Dewey, Diss. Trier, Berlin 2000.

* Miedema, S., The Beyond in the Mist. The Relevance of Dewey's Philosophy of Religion for Education, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995.

* Miranda, W., Implications in Dewey for Feminist Theory in Education, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assess­ments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Mixon, D., The Place of Habit in the Control of Action, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Moore, E.C., American Pragmatism. Peirce, James, and Dewey, New York 1961.

* Moore, W., Indoctrination as a Normative Concept, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Moreno, J.D., The Dewey-Morris Debate in Retrospect, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Morris, Ch.W., Mind as Function, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Morris, D., Dewey and Behavioristic Ethics, 1996.

* Nagel, E., Dewey's Reconstruction of Logical Theory, in: S. Ratner (Hrsg.), The Philosopher of the Common Man, New York 1940.

* Neill, Th.P., Dewey's Ambivalent Attitude toward History, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Nielsen, K., Dewey's Conception of Philosophy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Ohm, U., Die Bezeichnung "experience" im Werk John Deweys. Eine Untersuchung zur historischen Semantik im sozialwissenschaftlichen Kontext, Bern 1998.

* Okeke, P., John Dewey and Democracy, Diss. University of Calgary 1993.

* Oppenheim, F.M., Reverence of the Relations of Life. Re-imaging Pragmatism via Josiah Royce's Interactions with Peirce, James, and Dewey, 2004.

* Paringer, W.A., John Dewey and the Paradox of Liberal Reform, Albany 1990.

* Parsons, H.L., The Meaning and Significance of Dewey’s Religious Thought, in: The Journal of Religion, 40/3, 1960.

* Pepper, St.C., The Concept of Fusion in Dewey's Aesthetic Theory, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 12/2, 1953, S. 169-176 [in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assess­ments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art].

* Petock, St.J., Dewey and Gotshalk on Criticism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Popp, J.A., Naturalizing Philosophy of Education, John Dewey in the Postanalytic Period, 1998.

* Putnam, H., A Reconsideration of Deweyan Democracy, in: The Southern CA Law Review, 63, 1990, S. 1671-1697 [in: R.B. Goodman (Hrsg.), Pragmatism. Critical Concepts in Philosophy, 4 Bde. (Pragmatism's First Decades / Origins and Influences / Moral an Political Issues / Neopragmatism), London 2005].

* Putnam, H. & R.A., Epistemology as Hypothesis, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Rachels, J., John Dewey and the Truth about Ethics, in: S. Cahn (Hrsg.), New Studies in the Philosophy of John Dewey, Hanover 1977, S. 149-171.

* Raters-Mohr, M.-L., Ein Leben wie Kunst und das Ende der Kunst in John Deweys "Art as Experience", in: Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, 2/1995.

* Raters-Mohr, M.-L., Intensität und Widerstand. Metaphysik, Gesellschaftstheorie und Ästhetik in John Dewey's "Art as Experience", Bonn 1994.

* Ratner, J. (Hrsg.), Intelligence in the Modern World. John Dewey's Philosophy, New York 1939.

* Raywid, M.A., The Democratic Classroom: Mistake or Misnomer, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Raywid, M.A., The Discovery and Rejection of Indoctrination, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Recki, B., Die Form des Lebens. John Dewey über ästhetische Erfahrung, in: Forum für Philosophie Bad Homburg (Hrsg.), Ästhe­tische Reflexion und kommunikative Vernunft, Bad Homburg 1993.

* Regenspan, B., Exploring John Dewey as Border-Crosser between Spiritual and Political Discourses. A Social Justice-Focused Teacher Educator Self-Study that Argues for More Attention to the Metaphysical, in: The Journal of Thought, 39/3, 2004.

* Reich, K., Demokratie und Erziehung nach John Dewey aus praktisch-philosophischer und pädagogischer Sicht, in: H. Burckhart & J. Sikora (Hrsg.), Praktische Philosophie - Philosophische Praxis, Darmstadt 2005.

* Rice, D.F., Reinhold Niebuhr and John Dewey. An American Odyssey, Albany 1993.

* Rieff, Ph., Conflict and Character, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Riethmüller, C., Der Pädagoge als Künstler. John Deweys pragmatistische Ästhetik und ihre pädagogischen Potenziale, 2012.

* Rockefeller, S.C., John Dewey. Religious Faith and Democratic Humanism, New York 1991, 1994.

* Rockler, M.J., Russell vs. Dewey on Religion, in: Free Inquiry, 15/4, 1995.

* Rorty, R., Dewey's Metaphysics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Rorty, R., Dewey zwischen Hegel und Darwin, in: H. Joas (Hrsg.), Philosophie der Demokratie. Beiträge zum Werk von John Dewey, Frankfurt/M. 2000, S. 20-43.

* Rorty, R., Overcoming the Tradition: Heidegger and Dewey, in: U. Guzzoni (Hrsg.), Nachdenken über Heidegger. Eine Bestandsaufnahme, Hildesheim 1980.

* Rorty, R., Remembering John Dewey and Sidney Hook, in: Free Inquiry, 16/1, 1995/96.

* Roseman, N., Self-Realization and the Experimentalist Theory of Education, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Rosenthal, S.B., John Dewey: Scientific Method and Lived Immediacy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge, and Naturalism.

* Rost, S., Individualisierung, Vergesellschaftung und Vergemeinschaftung. John Deweys Öffentlichkeitsmodell und das Selbst bei George Herbert Mead, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 5/2003.

* Rost, S., John Deweys Logik der Untersuchung für die Entdeckung des Politischen in modernen Gesellschaften, Münster 2003.

* Roth, R.J., How Closed Is John Dewey's Naturalism?, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Roth, R.J., John Dewey and Self-Realization, Englewood Cliffs 1962.

* Rucker, D., Selves into Persons: Another Legacy from John Dewey, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Russell, B., Dewey's Logic, in: P.A. Schilpp (Hrsg.), The Philosophy of John Dewey, New York 1939.

* Russell, B., Warranted Assertability, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Ryan, A., John Dewey and the High Tide of American Liberalism, New York 1995.

* Ryder, J., Community, Struggle, and Democracy: Marxism and Pragmatism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice.

* Savage, D., John Dewey's Liberalism. Individual, Community, and Self-Development, 2001.

* Savan, D.B., John Dewey's Conception of Nature, in: The University of Toronto Quarterly, 17/1, 1947, S. 18-28.

* Schalkwijk, L.M.A.N. v., De sociale paedagogiek van John Dewey en haar filosofiese grondslag, Amsterdam 1920.

* Scheer, A.M. v.d., Ongeregelde moraal. Dewey's ervaringsbegrip als basis voor een nieuwe gezondheidsethiek, Nijmegen 1999.

* Scheffler, I., Four Pragmatists, London/New York 1974.

* Schilpp, P.A. (Hrsg.), The Philosophy of John Dewey, Chicago 1939.

* Schmidt, Th.M., Empirischer Naturalismus, demokratisches Experiment und die Erfahrung des Religiösen. John Deweys Philosophie der Religion, in: Jahrbuch für Religionsphilosophie, 7, 2008.

* Schreier, H., John Dewey - ein Wegbereiter der modernen Erlebnispädagogik?, Lüneburg 1991 (Schriftenreihe "Wegbereiter der modernen Erlebnispädagogik", H. 28).

* Schultz, T., Die "Große Gemeinschaft". Kommunikation, Demokratie und Öffentlichkeit im Pragmatismus von John Dewey, Essen 2001.

* Seigfried, Ch.H., Dewey's Critique of Kant's Copernican Revolution Revisited, in: Kant-Studien, 84/3, 1993.

* Seigfried, Ch.H. (Hrsg.), Feminist Interpretations of John Dewey, 2002.

* Sellars, R.W., Dewey on Materialism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Shearer, E.A., Dewey's Aesthetic Theory, in: The Journal of Philosophy, 32, 1935, S. 617-627, 650-664.

* Shusterman, R., Popular Art and Education, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995.

* Shusterman, R., The Philosophical Life. Wittgenstein between Dewey and Foucault, in: K.S. Johannessen & T. Nordenstam (Hrsg.), Wittgenstein and the Philosophy of Culture. Proceedings of the 18th International Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, 13.-20.8.1997, Wien 1998 (Schriften der Wittgenstein-Gesellschaft, Bd. XXIV).

* Sigwart, H.-J., Politische Hermeneutik. Verstehen, Politik und Kritik bei John Dewey und Hannah Arendt, Würzburg 2012.

* Sleeper, R., Dewey's Metaphysical Perspective: A Note on White, Geiger, and the Problems of Obligation, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Sleeper, R., John Dewey and the Metaphysics of American Democracy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice.

* Smigelskis, D.J., Discovering Dewey’s Rich and Subtle Religious Faith, in: The Journal of Religion, 73/3, 1993.

* Smiley, M., Pragmatic Inquiry and Social Concflict: A Critical Reconstruction of Dewey's Model of Democracy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice.

* Stack, S., Charles Dickens and John Dewey. Nurturing the Imagination, in: The Journal of Thought, 37/3, 2002.

* Stekeler-Weithofer, P., Erfahrung als Kultur. Zur Wegbestimmung moderner Philosophie bei John Dewey, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1/2001.

* Stevenson, Ch.L., Central Aspects of John Dewey's Analysis, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Stierlin, W.P., Der Begriff der Verantwortung. Versuch einer Erörterung der pragmatischen Wissenschaftsethik John Deweys in Gegenüberstellung mit der Ethik Kants unter Berücksichtigung von Max Webers Wissenschaftsbegriff, Diss. Heidelberg 1950.

* Striano, M., La pedagogia nell’Inquiry in John Dewey, in: Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 3/2010.

* Suhr, M., John Dewey zur Einführung, Hamburg 1994.

* Thayer, H.S., The Logic of Pragmatism. An Examination of John Dewey’s Logic, 1952, New York (reprint) 1969.

* Thayer, H.S., Two Theories of Truth: The Relation between the Theories of John Dewey and Bertrand Russell, in: The Journal of Philosophy, 44, 1947, S. 516-527.

* Thiel, M., Methode. Bd. 8: James, Dewey, Heidelberg

* Thomas, M.H., John Dewey: A Centennial Bibliography, Chicago 1962.

* Tiles, J.E., Dewey, London 1988.

* Tiles, J.E., Education for Democracy, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995.

* Tiles, J.E., Introduction: Human Nature and Human Nurture, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Tiles, J.E., Introduction: Nature, Knowledge and Naturalism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Tiles, J.E., Introduction: Political Theory and Social Practice, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice.

* Tiles, J.E., Introduction: Value, Conduct, and Arts, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Tilman, R., Dewey's Liberalism versus Veblen's Radicalism: A Reappraisal of the Unity of Progressive Social Thought, in: J.C. Wood (Hrsg.), Thorstein Veblen: Critical Assessments, 3 Bde., London 1993; hier: Bd. I: The Life of Thorstein Veblen and Perspectives on His Thought.

* Troutner, L.F., The Dewey-Heidegger Comparison Revisited: A Perspectival Partnership for Education, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture.

* Uslucan, H.-H., Handlung und Erkenntnis. Die pragmatistische Perspektive John Deweys und Jean Piagets Entwicklungspsychologie, Münster 2001.

* Vallone, G.F., The Unconscious Dimensions of Dewey's Moral Philosophy, Diss. Fordham University 1979.

* Vesper, A., Ästhetik als Prüfstein. John Deweys Naturalisierung der ästhetischen Erfahrung, in: Philosophisches Jahrbuch, 112/1, 2005.

* Vichot, R.J., John Dewey's Theory of Concept Formation: An Ideology of Symbols, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Vircillo, D., I problemi della psicilogia e l'unità del sapere in Dewey e Husserl, in: Teoresi, 24, 1969, S. 83-105.

* Vivas, E., A Note on the Emotion in Mr. Dewey's Theory of Art, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Wallner, G., Wahrnehmen und Nennen. Die Feldenkrais-Methode und der Pragmatismus Deweys, Paderborn 2000.

* Welchman, J., Dewey's Ethical Thought, 1995, 1997.

* Wentz, R., Demokratie am Scheideweg. Die Aktualität der Sozialphilosophie John Deweys für eine kritische Gesellschaftstheorie, Berlin 2006.

* Westbrook, R.B., John Dewey and American Democracy, Ithaca/London 1991, Ithaca 21992..

* Wheeler, K., Romanticism, Pragmatism, and Deconstruction, Oxford 1993.

* White, M., The Origins of Dewey's Instrumentalism, New York 1943.

* White, M., Value and Obligation in Dewey and Lewis, in: The Philosophical Review, 1949 [in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art].

* Whitehead, A.N., John Dewey and His Influence, in: A.N. Whitehead, Science and Philosophy, New York 1948.

* Whitehouse, P.G., The Meaning of "Emotion" in Dewey's "Art as Experience", in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assess­ments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Wickham, H., The Unrealists. James, Bergson, Santayana, Ein­stein, B. Russell, Dewey, Alexander and Whitehead, 1930.

* Williams, Ll.P., The Experimentalist's Conception of Freedom, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art.

* Wilson, P.E., Emerson and Dewey on Natural Pity, in: The Journal of Religion, 75/3, 1995.

* Wolf, J.-C., Dewey in deutscher Sprache. Eine Sammelrezension, in: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie, 1-2/1999.

* Wyschogrod, E., The Logic of Artifactual Existence: John Dewey and Claude Lévi-Strauss, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism.

* Zask, J., John Dewey on Political Action and Social Philosophy, in: Revue Internationale de Philosophie, 1/1999.

* Zeltner, P.M., John Dewey's Aesthetic Theory, Amsterdam 1975.

* Ziniewicz, G., Democracy and Imagination. The Practical Idealism of John Dewey, Diss. Boston College 1993.

* Zink, S., The Concept of Continuity in Dewey's Theory of Esthetics, in: The Philosophical Review, 52/4, 1943, S. 392-400.

 

> DEYSSEL, LODEWIJK VAN

* Haighton, A.A., Ducdalf der persoonlijkheidsidee. Lodewijk van Deyssel als wijsgeer, Amsterdam 1941.

 

> DEZISIONISMUS

* Bittner, R., Es gibt kein Dezisionismusproblem. Kritische Anmerkungen zu den Beiträgen von Dieter Birnbacher und Wolfgang Kersting, in: Ethik und Sozialwissenschaften, 3/1, 1992.

* Flax, J., La democracia atrapada. Una critica del decisionismo, Buenos Aires 2004.

* Kersting, W., Moralphilosophie und Dezisionismus, in: Ethik und Sozialwissenschaften, 1/1992.

* Knoppe, T., Ein artistischer Abschied von der Welt. Bemerkungen zum reflektierten Dezisionismus, in: Zeitschrift für philosophische Forschung, 46, 1992.

* Kossmann, St., Die Stimme des Souveräns und die Schrift des Gesetzes. Zur Medialität dezisionistischer Gestimmtheit in Literatur, Recht und Theater, München 2012.

* Lübbe, H., Dezisionismus in der Moral-Theorie Kants, in: Epirrhosis. Festgabe für Carl Schmitt, Berlin 1968.

* Pfordten, D. v.d., Wider eine neue Verschwisterung von Substanz­ialismus und Dezisionismus in der Ethik, in: Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie, 2/1992.

> DHAMMA

* Carter, J.R., Dhamma: Western Academic and Sinhalese Buddhist Interpretations. A Study of a Religious Concept, Tokyo 1978.

 

> DHARMA

* Brink, A. & Sacverin, P.F., Management und Dharma. Eine Führungsphilosophie für Manager?, in: Ethica, 1/2006.

 

> DHARMAKIRTI

* Jackson, R.R., Atheology and Buddhalogy in Dharmakirti’s Pramanavartika, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 16/4, 1999, S. 472-505.





© Information Philosophie     Impressum     Kontakt