Bibliographie
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z | |
Hume, David (We - Z) - Hus, Jan (B) | |
* Webb, M., The Argument of the „Natural History“, in: Hume-Studies, 17/2, 1991, S. 141-159. * Weber, M.A., David Hume und Edward Gibbon. Religionssoziologie in der Aufklärung, 1987, Frankfurt/M. 1990. * Wegrich, A., Die Geschichtsauffassung David Hume's im Rahmen seines philosophischen Systems, Diss. Köln 1926. * Weinberg, J.R., Ockham, Descartes, and Hume. Self-Knowledge, Substance, and Causality, Madison etc. 1977. * Weintraub, R., Hume’s Associations, in: Hume-Studies, 28/2, 2002. * Welchering, J.E., Humes Rhetoriktheorie. Die Redekunst zwischen Sinnlichkeit und Vernunft, 2012. * Weller, C., Scratched Fingers, Ruined Lives, and Acknowledged Lesser Goods, in: Hume-Studies, 30/1, 2004. * Weller, C., The Myth of Original Existence, in: Hume-Studies, 28/2, 2002. * Weller, C., Why Hume Is a Direct Realist, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 3/2001. * Wengenroth, A., Science of Man. Religionsphilosophie und Religionskritik bei David Hume und seinen Vorgängern, Bern 1997. * Wennerlind, C., David Hume’s Political Philosophy. A Theory of Commercial Modernization, in: Hume-Studies, 28/2, 2002. * Wenzel, L., David Humes politische Philosophie in ihrem Zusammenhang mit seiner gesamten Lehre, Köln 1959. * Werner, J.M., David Hume and America, in: The Journal of the History of Ideas, 33, 1972, S. 439-456. * Wertz, S.K., Hume, History, and Human Nature, in: The Journal of the History of Ideas, 36, 1975, S. 481-496. * Wertz, S.K., Moral Judgments in History. Hume’s Position, in: Hume-Studies, 22/2, 1996. * Westphal, K.R., Hegel, Hume und die Identität wahrnehmbarer Dinge. Historisch-kritische Analyse zum Kapitel "Wahrnehmung" in der "Phänomenologie" von 1807, Frankfurt/M. 1998. * Wexler, V., David Hume and the "History of England", Philadelphia 1979. * Weyers, C., “Humanity”. Humes universales Moralprinzip, in: S. Dietz e.a. (Hrsg.), Sich im Denken orientieren. Festschrift für Herbert Schnädelbach, Frankfurt/M. 1996, S. 181-197. * Whelan, F.G., Order and Artifice in Hume's Political Philosophy, Princeton 1985. * Whelan, F.G., Robertson, Hume, and the balance of Power, in: Hume-Studies, 21/2, 1995. * White, M., The Ideas of the Enlightenment and Their Legacy. The Psychologim of Hume and Quine Compared, in: J. Hintikka & R. Neville & A. Olson & E. Sosa (Hrsg.), Proceedings of the Twentieth World Congress of Philosophy 1998, Bd. VII: Modern Philosophy, 2000. * Whitman Doxsee, C., Hume's Relation to Malebranche, in: The Philosophical Review, 1916. * Wieand, J., Pamphilus in Hume’s “Dialogues”, in: The Journal of Religion, 65/1, 1985. * Wiener, Ph., Kant and Hume on Reason and Experience in Ethics, in: W.B. Todd (Hrsg.), Hume and the Enlightenment, 1975, Bristol (reprint) * Wiggins, D., Categorical Requirements. Kant and Hume on the Idea of Duty, in: The Monist, 74, 1991, S. 83-106 [in: R. Hursthouse (Hrsg.), Virtues and Reasons. Philippa Foot and Moral Theory, New York 1995, S. 297-330]. * Wijnaendts Francken, C.J., David Hume, Haarlem 1907. * Wilbanks, J., Hume's Theory of Imagination, Den Haag 1968. * Wild, M., Die anthropologische Differenz. Der Geist der Tiere in der frühen Neuzeit bei Montaigne, Descartes und Hume, Berlin 2006. * Wild, M., Hume über das Wahrnehmungsobjekt, in: D. Perler & M. Wild (Hrsg.), Sehen und Begreifen. Wahrnehmungstheorie in der frühen * Will, F.L., Will the Future be Like the Past?, in: Mind, 56, 1947, S. 332-347 [in: P. Edwards & A Pap (Hrsg.), A Modern Introduction to Philosophy, Glencoe 1957]. * Wille, H., Inwiefern ein Empirismus kein Empirismus bleiben kann. Zu David Humes Imaginationstheorie im "Traktat über die menschliche Natur" (1739/40), in: J. Steigerwald & D. Watzke (Hrsg.), Reiz, Imagination, Aufmerksamkeit. Über Erregung und Steuerung von Einbildungskraft im klassischen Zeitalter (1680-1830), Würzburg 2003. * Williams, B.A.O., Hume on Religion, in: D.F. Pears (Hrsg.), David Hume. A Symposium, London 1963. * Williford, K., Demea’s a priori Theistic Proof, in: Hume-Studies, 29/1, 2003. * Wilson, C., A Humean Argument for Benevolence to Strangers, in: The Monist, 86/3, 2003 (Moral Distance). * Wilson, F., Body, Mind, and the Self in Hume’s Critical Realism, Heusenstamm 2008. * Wind, E., Hume and the Heroic Portrait. Studies in Eighteenth-Century Imagery, Oxford 1986. * Winkler, K.P., “All Is Revolution in Us”. Personal Identity in Shaftesbury and Hume, in: Hume-Studies, 26/1, 2000. * Winkler, K.P., Hutcheson and Hume on the Color of Virtue, in: Hume-Studies, 22/1, 1996. * Winters, B., Hume on Reason, in: Hume-Studies, 5, 1979, S. 20-35. * Winters, B., Hume's Argument for the Superiority of Natural Instinct, in: Dialogue, 20, 1981, S. 635-643. * Wities, B., Humes Theorie der Leichtgläubigkeit der Menschen und Kritik dieser Theorie, in: Archiv für systematische Philosophie, 12, 1906. * Wittstein, Th., Der Streit zwischen Glauben und Wissenschaft auf Grudlage der Lehre David Humes und der Wahrscheinlichkeitsrechnung, Hannover 1884. * Wolf, J.-C., Humes Kritik der Wunder, in: Conceptus, 67, 1992/93. * Wolf, J.-C., Humes Wunderkritik, in: J. Kulenkampff (Hrsg.), David Hume: Eine Untersuchung über den menschlichen Verstand, Berlin 1997 (Klassiker Auslegen, Bd. VIII). * Wolfe, J., Hume on Evil, in: The Scottish Journal of Theology, 34, 1981, S. 63-70. * Wolff, R.P., Hume's Theory of Mental Activity, in: The Philosophical Review, 1960, S. 289-310 [in: V.C. Chappell (Hrsg.), Hume: A Collection of Critical Essays, New York 1966, S. 99-128]. * Wolff, R.P., Kant's Debt to Hume via Beattie, in: The Journal of the History of Ideas, 21, 1960. * Wolfram, S., Hume on Personal Identity, in: Mind, 83, 1974, S. 586-593. * Wolin, S.S., Hume and Conservatism, in: The American Political Science Review, 48, 1954, S. 999-1016. * Wood, F., Hume's Philosophy of Religion as Reflected in the "Dialogues", in: The South-Western Journal of Philosophy, 2, 1971, S. 186-193. * Woynar, K., Das Verhältnis der praktischen Philosophie Herbart's zu den englischen Moralphilosophen Shaftesbury, Hutcheson und Hume. Mit besonderer Berücksichtigung der ethischen Idee des Wohlwollens, Programm Neutitschein 1897. * Wright, J.P., Dr. George Cheyne, Chevalier Ramsay, and Hume’s Letter to a Physician, in: Hume-Studies, 29/1, 2003. * Wright, J.P., Hume vs. Reid on Ideas. The New Hume Letter, in: Mind, 96, 1987, S. 392-398. * Wright, J.P., The Sceptical Realism of David Hume, * Wunderlich, F., Ernst Platners Auseinandersetzung mit David Hume, in: Aufklärung. Bd. XIX: Ernst Platner (1744-1818). Konstellationen der Aufklärung zwischen Philosophie, Medizin und Anthropologie, Hamburg 2007. * Wüstenberg, K., Die Konsequenz des Phänomenalismus. Erkenntnistheoretische Untersuchungen in kritischer Auseinandersetzung mit Hume, Brentano und Husserl, Würzburg 2004. * Wüstenberg, K., Naturprinzip, Bewußtseinsinhalt, Technische Fiktion. Eine Analyse zum Kausalitätsproblem bei Hume und Ayer, Würzburg 1996. * Yalden-Thomson, D.C., Recent Work on Hume. A Survey of Hume-Literature 1969-1979, in: The American Philosophical Quarterly, 20/1, 1983. * Yandell, K.E., Hume on Religious Belief, in: D.W. Livingstone & J.T. King (Hrsg.), Hume: A Re-evaluation, * Yandell, K.E., Hume's Explanation of Religious Belief, in: Hume-Studies, 5, 1979, S. 94-109. * Yandell, K.E., Hume's "Inexplicable Mystery". His Views on Religion, * Yandell, K.E., Miracles, Epistemology, and Hume's Barrier, in: The International Journal of Philosophy of Religion, 12, 1976, S. 391-417. * Young, Th.A., Change in Aristotle, Descartes, Hume and Whitehead. An Essay in Philosophy of Nature, * Zabeeh, F., Hume: Precursor of Modern Empiricism. Analysis of His Opinions on Meaning, Metaphysics, Logic and Mathematics, Den Haag 1960, Den Haag 21973. * Zabeeh, F., Hume on Metaphysics and the Limits of Human Knowledge, in: Theoria, 27, 1961, S.12-25. * Zauner, F., Erkenntnis, Freiheit, Religion. David Humes Religionskritik, Münster 2011. * Zimels, J., David Hume's Lehre vom Glauben und ihre Entwicklung vom "Treatise" zum "Inquiry", Diss. Erlangen, Berlin 1903. * Zimmermann, R., Über Humes empirische Begründung der Moral, Wien 1884. * Zimmermann, R., Über Humes Stellung zu Berkeley und Kant, Wien 1883 (Sitzungsberichte der Kaiserlichen Akademie zu Wien). * Zurkuhlen, H., Berkeleys und Humes Stellung zur Analysis des Unendlichen, Diss., Berlin 1915. > HUMOR * Albert, J.P., Humor als Autonomie und Christonomie. Eine systematisch-theologische Untersuchung zum Humorbegriff, Diss. Erlangen 1975. * Bahnsen, J., Das Tragische als Weltgesetz und der Humor als ästhetische Gestalt des Metaphysischen, 1877, Berlin (reprint) 1995. * Bierens de Haan, J.D., Humor en ironie, in: Idee-Studies, Amsterdam 1898. * Bock, W., Das Lachen über Monsieur Hulot (Tati, Bergson). Zum Verhältnis von Witz, Humor und Erkenntnis, in: Zeitschrift für Kritische Theorie, 16, 2003. * Bremmer, J. & Rodenburg, H. (Hrsg.), Kulturgeschichte des Humors. Von der Antike bis heute, Darmstadt 1999 [Homo Ridens. Humor van de oudheid tot heden, Amsterdam 1999]. * Breton, A., Anthologie des schwarzen Humors, München 1972. * Bruna, M., Wijsbegeerte van den humor, in: De Gemeenschap, 1939. * Cave, P., Humour and Paradox Laid Bare, in: The Monist, 88/1, 2005 (Themaheft: Humor). * Chapman, A.J. & Foot, H.C. (Hrsg.), Humor and Laughter. Theory, Research, and Applications, 1976. * Cheauré, E. & Nohejl, R. (Hrsg.), Humour and Laughter in History. Transcultural Perspectives, Bielefeld 2014. * Critchley, S., On Humor, London 2002. * Esselbrügge, K., Die Struktur des Humors bei Gottfried Keller, in: Jahrbuch der Charakterologie, 6, Berlin 1929. * Evers, D. & Weidtmann, N. (Hrsg.), Evolution, Kosmologie, Geschichte. Der Mensch an der Schnittstelle zwischen Natur und Kultur: Naturalismus, Naturethik, Neuroenhancement, Humor, Raum, Münster 2013 (Interdisziplinäre Forschungsarbeiten am „Forum Scientiarum“, 5). * Geier, M., Worüber kluge Menschen lachen. Kleine Philosophie des Humors, Reinbek 2007. * Gleixner, H., Humor: Eine Erscheinungsform der Religion, in: Theologie und Glaube, 95, 2005, S. 174-189. * Görland, A., Der Lebensstil des Humors und seine Weltanschauung, in: Die Hilfe. Zeitschrift für Politik, Wirtschaft und geistige Bewegung, 13, 1942, S. 1-6. * Halsall, G., Humour, History, and Politics in Late Antiquity and the Early Middle Ages, Cambridge 2002. * Haverkamp, A., Humor. Die Latenz der Form, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 2/2002, S. 171-180. * Hazewinkel, C., Bijdrage tot de psychologie der humoristen, Diss., Leiden 1922. * Heintel, E., Humor und Agape, in: Wiener Jahrbuch für Philosophie, 7, 1972, S. 166-199. * Hermesdorf, B.H.D., De humor bij St. Bernardus van Clairvaux, in: De Dietsche Warande, 1953. * Höffding, H., Humor als Lebensgefühl. Eine psychologische Studie, Leipzig 1918, Leipzig 21930. * * Kotthoff, H., Humor mit Biß, in: E. Koch & S. Krämer (Hrsg.), Gewalt in der Sprache. Rhetoriken verletzenden Sprechens, München 2010. * Levine, J. (Hrsg.), Motovation in Humor, 1969. * Linschoten, J., Over de humor, in: Tijdschrift voor Filosofie, 13, 1951, S. 603-666. * Lippit, J., Is a Sense of Humour a Virtue?, in: The Monist, 88/1, 2005 (Themaheft: Humor). * Lipps, Th., Komik und Humor. Eine psychologisch-ästhetische Untersuchung, Hamburg/Leipzig 1898. * Lützeler, H., Philosophie des Kölner Humors, * Malherbe, F.E.J., Humor in die algemeen en sij uiting in die Afrikaanse letterkunde, Amsterdam 1924, 21932. * Marsh, D., Lucian and the Latins. Humor and Humanism in the Early Renaissance, * McGhee, P.E. (Hrsg.), The Psychology of Humor. Theoretical Perspectives and Empirical Issues, 1972. * Mey, H.W. v.d., Het aardsche heldendom. De humor als grondbeginsel van het wereldproces, Nijmegen 1881. * Murphy, H., Canetti and Nietzsche. Theories of Humor in "Die Blendung", Albany 1997. * O'Higgins, L., Women and Humor in Classical * Percival, Ph., Comic Nornmativity and the Ethics of Humor, in: The Monist, 88/1, 2005 (Themaheft: Humor). * Peternolli, E., Iets over "humour" en "humorismo" in de moderne Italiaanse letterkunde, Groningen 1954. * Preisendanz, W., Humor als dichterische Einbildungskraft. Studien zur Erzählkunst des poetischen Realismus, München 1963. * Roberts, R.C., Sense of Humor as a Christian Virtue, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 7/2, 1990, S. 177-192. * Roberts, R.C., Smiling with God. Reflections on Christianity and the Psychology of Humor, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 4/2, 1987, S. 168-175. * Scheier, C.-A., Humor am Vorabend und am Morgen der industriellen Revolution. Von Sterne bis De Quincey, in: Coincidentia. Zeitschrift für europäische Geistesgeschichte, 3/1, 2012. * Seel, M., Drei Formen des Humors, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 2/2002, S. 300-305. * Sindermann, Th., Über praktischen Humor. Oder eine Tugend epistemischer Selbstdistanz, Würzburg 2009. * Veth, C., De humor in de moderne Nederlandsche litteratuur, Amsterdam 1929. * Visser, H.L.A., Humor's weldaad, in: Mensch en Maatschappij, 1935. * Wahman, J., “We Are All Mad Here”. Santayana and the Significance of Humor, in: P. Ghraldelli & J.R. Shook (Hrsg.), Contemporary Pragmatism, Bd. II2, Amsterdam 2005. * Wijnaendts Francken, C.J., De humor als wereldbeschouwing, in: Leven en Werken, 1923. * Wijnaendts Francken, C.J., De humor en het tragische, in: Groot-Nederland, 1927. * Ziegler, J., On Humour, in: Universitas (The Centre for Thomistic Studies, Sydney), 2/2, 1998. * Zijderveld, A.C., Sociologie van de zotheid. De humor als sociaal verschijnsel, Meppel 1971. * Ziv, A., Personality and Sense of Humor, 1984. > HUNDEIKER, JOHANN PETER * Feige, B., Philanthropische Reformpraxis in Niedersachsen. Johann Peter Hundeikers pädagogisches Wirken um 1800, 1997. > HUNGER * McCormick, P., When Famine Returns. Ethics, Identity, and the Deep Pathos of Things, Heidelberg 2003. * Singer, P., Famine, Affluence, and Morality, in: M. Zwolinski (Hrsg.), Arguing about Political Philosophy, New York/London 2009, S. 549-557. * Steel, C., Honger: een aanslag?, in: De Uil van Minerva (Gent), 10, 1993/94. > HUNNIUS, AEGIDIUS * Adam, G., Der Streit um die Prädestination im ausgehenden 16. Jahrhundert. Eine Untersuchung zu den Entwürfen von Samuel Huber und Aegidius Hunnius, Neukirchen/Vluyn 1970. > HUNOLD, CHRISTIAN FRIEDRICH * Stauffer, I., Verführende SchriftKörper? Liebe, Ekel und Tod bei Christian Friedrich Hunold, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 1/2009, S. 128-144. > HUNTINGTON, SAMUEL P. * Dietz, S., Kampf der Kulturen? Samuel Huntingtons These, in: Information Philosophie, 3/2007. * Kersting, W., Globaler Rechtsfrieden und kulturelle Differenz. Huntington und die politische Philosophie der internationalen Beziehungen, in: Politisches Denken. Jahrbuch 2000. * Mohrs, Th. (Hrsg.), Interkulturalität als Anpassung. Eine evolutionstheoretische Kritik an Samuel P. Huntington, Bern 2000. > HURSTHOUSE, R. * Rehg, W., Conceptual Gerrymandering? The Alignment of Hursthouse’s Naturalistic Virtue Ethics with Neo-Kantian Non-Naturalism, in: The Southern Journal of Philosophy, 41/4, 2003, S. 583-600. > HU SHI * Eglauer, M., Wissenschaft als Chance. Das Wissenschaftsverständnis des chinesischen Philosophen Hu Shi (1891-1962) unter dem Einfluß von John Deweys (1859-1952) Pragmatismus, Stuttgart/Wiesbaden 2001 (Münchener Ostasiatische Studien, 79). > HUS, JAN * Bartak, J.P., John Hus at Constance. An Interpretation, Nashville 1935. * Bartos, F.M., The Hussite Revolution, 1424-1437, * Betts, R.R., Jan Hus, in: R.R. Betts, Essays in Czech History, 1969, S. 176-194. * Betts, R.R., The Influence of Realist Philosophy on Jan Hus and His Predecessors in Bohemia, in: The Slavonic and East European Review, 29, 1951, S. 402-419 [in: R.R. Betts, Essays in Czech History, 1969, S. 42-62]. * Bonnechose, F.P. de, The Reformers before the Reformation. The Fifteenth Century: John Huss and the Council of Constance, New York 1844, New York 1980. |