PhilosophiePhilosophie

Bibliographie

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Indische Philosophie (C - M)

* Caland, W., Altindische Zauberei. Darstellung der altindischen Wunschopfer, Amsterdam 1900.

* Cammann, K., Grundlegende Fragen der Gegenwartsphilosophie und die Philosophie der Inder, Paderborn 2004.

* Carpenter, J.E., Theism in Medieval India, London 1921.

* Chakrabarti, A., Kant in India, in: H. Robinson (Hrsg.), Proceedings of the Eighth International Kant Congress, Memphis 1-5 March, Bd. I3, Milwaukee 1995, S. 1281-1286.

* Chakravarti, P.Ch., Philosophy of Sanskrit Grammar, Calcutta 1930.

* Chandel, B., Moral Values in the Indian Tradition, in: W.L. McBride (Hrsg.), The Idea of Values, 2003 (Ideas Underlying World Problems, 4).

* Chatterjee, M. (Hrsg.), Contemporary Indian Philosophy. Series Two, 1974.

* Chatterjee, M., Indian Metaphysics, in: G. Floistad (Hrsg.), Contemporary Philosophy: A New Survey. Bd. VII: Asian Philosophy, Dordrecht 1992.

* Chatterjee, S.C. & Datta, D.M., An Introduction to Indian Philosophy, Calcutta 71968.

* Chattopadhyaya, D., Lokâyata. A Study in Ancient Indian Materialism, Delhi 1959.

* Chattopadhyaya, L.E. & Mohanty, J. (Hrsg.), Phenomenology and Indian Philosophy, Albany 1991.

* Chaudhuri, R., The Doctrine of Srikantha, Calcutta 1962.

* Chemparaty, G., An Indian Rational Theology. Introduction to Udayana's Nyâtakus mânjali, Diss., 1972.

* Chethimaattam, J.B., Patterns of Indian Thought. A Student's Introduction, London 1971.

* Coward, H.G., Derrida and Indian Philosophy, Albany

* Coward, H.G. & Raja, K.K., Encyclopedia of Indian Philosophy. The Philosophy of the Grammarians, Princeton 1990.

* Creel, A., Dharma as an Ethical Category relating to Freedom and Responsibility, in: Philosophy East and West, 22, Honolulu 1972, S. 155-168.

* Dasgupta, S.N., A History of Indian Philosophy, 5 Bde., Cambridge 1922, Cambridge 1955, Delhi 1975.

* Dasgupta, S.N., Yoga Philosophy in Relation to Other Systems of Indian Thought, Calcutta 1930.

* Desai-Breun, K., Anschauen und Denken, Reden und Schreiben. Zur Struktur philosophischer Tätigkeit in ihren Anfängen in Indien und Europa, Würzburg 2007.

* Desai-Breund, K., Rationalistische Züge indischen Denkens, Nordhausen 2009.

* Deshpande, M.M., The Meaning of Nouns. Semantic Theory in Classical and Medieval India, Dordrecht 1992.

* Donnet, D., La réincarnation et la problématique de l’égo. Réflexions sur l’originalité de la pensée indienne, in: Revue Philosophique de Louvain, 84/2, 1986, S. 229-241.

* Edamaruku, S., Religion vs. Rationalism in India, in: Free Inquiry. The Secular Humanist Bulletin, 19/1, 1998/99.

* Edgerton, F., Some Linguistic Notes on the Mîmâmsâ System, in: Language, 4, 1928, S. 171-177.

* Edgerton, F., The Beginnings of Indian Philosophy, 1965.

* Eliade, M., Indiens mystische Erotik, 2011.

* Embree, A.T. (Hrsg.), Sources of Indian Tradition, 2 Bde., New York 21988.

* Engelhardt, V., Die geistige Kultur Indiens und Ostasiens. Erster Teil der Geschichte der geistigen Kultur, Leipzig 1923.

* d'Ercole, P., La logica aristotelica, la logica kantiana e la logica matematica, con accenno alla logica indiana, Torino 1912.

* Faddegon, B., Het menschelijke en het eeuwige woord volgens de oude Indische wijsbegeerte, in: De Nieuwe Gids, 1921.

* Faddegon, B., Indische ethiek, in: Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte en Psychologie, 32/1, 1938.

* Faddegon, B., The Vaiçesika-System. Described with the Help of the Most Ancient Texts, Amsterdam 1918 (Verhandelingen en Mededeelingen der Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen).

* Farquhar, J.N., Modern Religious Movements in India, New York 1919.

* Formichi, C., Gl'insegnamenti dell'India religiosa all'Europa, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 15, 1928.

* Formichi, C., Schopenhauer e la filosofia indiana, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 2, 1913, S. 63-65.

* Foucher, A. Le compendium des topiques, Paris 1949.

* Franke, O., Kant und die altindische Philosophie, in: Universität Königsberg (Hrsg.), Abhandlungen aus Anlaß der 100. Wiederkehr des Todestages Immanuel Kants, Halle 1904.

* Frauwallner, E., Geschichte der indischen Philosophie, 2 Bde., Salzburg 1953/56 [History of Indian Philosophy, 2 Bde. (The Philosophy of the Veda and of the Epic, the Buddha, and the Jiwa. The Samkhya and Classical Yoga-System / The Nature-Philosophical Schools and the Vaiseiska System, the System of the Jaina, the Materialism, Delhi 21984].

* Frauwallner, E., Indische Philosophie, in: F. Heinemann (Hrsg.), Die Philosophie im XX. Jahrhundert. Eine enzyklopädische Darstel­lung ihrer Geschichte, Disziplinen und Aufgaben, Stuttgart 1959.

* Ganeri, J., Philosophy in Classical India: The Proper Work of Reason. An Introduction and Analysis, London 2001.

* Ganeri, J., Artha: meaning. Testimony and Theory of Meaning in Indian Philosophical Analysis, 2005.

* Ganeri, J., Semantic Powers. Meaning and the Means of Knowing in Classical Indian Philosophy, Oxford 1999.

* Gangopadhyaya, M., Indian Atomism. History and Sources, Calcutta 1980.

* Gangopadhyaya, M., Indian Logic in Its Sources on Validity of Inference, Delhi 1984.

* Garbe, R., Beiträge zur indischen Kulturgeschichte, 1903.

* Garbe, R., Die Sâmkhya-Philosophie. Eine Darstellung des indischen Rationalismus, Leipzig 1894.

* Garbe, R., Indien und das Christentum, 1914.

* Gelder, G.M. de, Shih shih wu ai. Een vergelijkende studie van de hoogste waarden in de Indiase, Europese, Chinese en Russische cultuur, Den haag 1959.

* Gestering, J.J., German Pessimism and Indian Philosophy. A Hermeneutic Reading, New Delhi 1986.

* Glasenapp, H. v., Brahma und Buddha. Die Religionen Indiens in ihrer geschichtlichen Entwicklung, Berlin 1926.

* Glasenapp, H. v., Das Gottesproblem bei Schopenhauer und in den metaphysischen Systemen der Inder, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 28, 1941, S. 151‑195.

* Glasenapp, H. v., Das Indienbild deutscher Denker, Stuttgart 1960.

* Glasenapp, H. v., Der Vedânta als Weltanschauung und Heilslehre, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 15, 1928.

* Glasenapp, H. v., Die indische Welt als Erscheinung und Erlebnis, Baden-Baden 1948.

* Glasenapp, H. v., Die Philosophie der Inder. Eine Einführung in ihre Geschichte und ihre Lehren, Stuttgart 1949, 21958, Stuttgart 41985.

* Glasenapp, H. v., Die Weisheit Indiens bei Schopenhauer und in der neueren Forschung, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 42, 1961, S. 52-60.

* Glasenapp, H. v., Entwicklungsstufen des indischen Denkens. Untersuchungen über die Philosophie der Brahmanen und Buddhisten, Halle 1940.

* Glasenapp, H. v., Indische und abendländische Philosophie, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 31, 1944, S. 3-16.

* Glasenapp, H. v., Lebensbejahung und Lebensverneinung bei den indischen Denkern, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 22, 1935, S. 177-194.

* Glasenapp, H. v., The Influence of Indian Thought on German Philosophy and Literature, in: The Calcutta Review, 29, 1928, S. 189-209.

* Glasenapp, H. v., Toleranz und Fanatismus in Indien, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 41, 1960, S. 44-51.

* Glasenapp, H.v., Von Buddha zu Gandhi. Indisches Denken im Wandel der Jahrhunderte, Tübingen 1934.

* Goeje, C.H. de, Philosophy, Initiation, and Myths of the Indians of Guiana and Adjacent Countries, in: Internationales Archiv für Ethnologie, 1943.

* Göhler, L., Tradition und Innovation in der frühen indischen Philosophie, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 4/1999.

* Göhler, L., Wie orthodox ist die Mimamsa? Eine Studie zum Traditionalismus eines indischen philosophischen Systems, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 3/1993.

* Göhler, L., Wort und Text bei Kumarila Bhatta. Studie zur mittelalterlichen indischen Sprachphilosophie und Hermeneutik, Bern 1995.

* Gomperz, H., Die indische Theosophie. Vom geschichtlichen Standpunkt gemeinverständlich dargestellt, Jena 1925.

* Gonda, J., Aspects of Early Visnuism, Utrecht 1954.

* Gonda, J., Brahman: Indische traditie en Westerse methode, in: Tijdschrift voor Philosophie, 12, 1950, S. 655-667.

* Gonda, J., De Indische godsdiensten, 's-Gravenhage 1955.

* Gonda, J., De kosmogonie van Rgveda, in: Tijdschrift voor Filosofie, 28, 1966, S. 670-696.

* Gonda, J., De oud-indische letterkunde en haar betekenis voor ons, Meppel, 1938.

* Gonda, J., De overwinning op de dood in het oudste Indische denken, in: Tijdschrift voor Filosofie, 22, 1960, S. 174-204.

* Gonda, J., De Vedische godsdienst, 's-Gravenhage 1943.

* Gonda, J., Het begrip Dharma in het Indische denken, in: Tijdschrift voor Philosophie, 20, 1958, S. 213-268.

* Gonda, J., Het Indische denken en de huidige wereld (Literaturbericht), in: Tijdschrift voor Philosophie, 10, 1948, S. 717-725.

* Gonda, J., Hymns of the Rgveda not Employed in the Solemn Ritual, Amsterdam 1978.

* Gonda, J., Indisch denken, in: Tijdschrift voor Philosophie, 13, 1951, S. 724-734.

* Gonda, J., Inleiding tot het Indische denken, Antwerpen 1948.

* Gonda, J., Maya, in: Tijdschrift voor Philosophie, 14, 1952, S. 3-62.

* Gonda, J., Notes on Brahman, Utrecht 1950.

* Gonda, J., The Mantras of the Agnyuoasthana and the Sautramani, Amsterdam 1980.

* Gonda, J., The Meaning of the Sanskrit Term dharman, Amsterdam 1967.

* Gonda, J., Zur Frage nach dem Ursprung und Wesen des indischen Dramas, Leiden 1943.

* Gotthelf, F., Indische Renaissance, in: Religion und Geisteskultur, 5/1, 1911.

* Gotthelf, F., Über indische und deutsche Philosophie, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 3, 1914, S. 98-111.

* Goward, H.G. (Hrsg.), Studies in Indian Thought. Collected Papers of T.R.V. Murti, Delhi 1983.

* Grimes, J., Concise Dictionary of Indian Philosophy. Sanskrit‑Terms Defined in English, Albany 1989.

* Grousset, R., Les philosophies indiennes. Les systèmes, 2 Bde., Paris 1931.

* Hacker, P., Anvîksikî, in: Wiener Zeitschrift für die Kunde Süd-Ostasiens, 2, 1958, S. 54-83.

* Hacker, P., Vivarta. Studien zur Geschichte der illusionistischen Kosmologie und Erkenntnistheorie der Inder, Mainz 1953.

* Halbfass, W., Die indische Entdeckung Europas und die "Europäisierung der Erde", in: H. Kimmerle & R.A. Mall (Hrsg.), Philosophische Grundlagen der Interkulturalität, Amsterdam 1993 (Studien zur interkulturellen Philosophie, Bd. I).

* Halbfass, W., Hegel, Schelling, Schopenhauer und Indien, in: Zeitschrift für Kulturaustausch (Stuttgart), 37, 1987.

* Halbfass, W., Indien und die Geschichtsschreibung der Philosophie, in: Philosophische Rundschau, 23, 1976, S. 104-131.

* Halbfass, W., Indien und Europa. Perspektiven ihrer geistigen Begegnung, 1981 [India and Europe. An Essay in Understanding, Albany 1988].

* Halbfass, W., Indien und die Geschichtsschreibung der Philosophie, in: Philosophische Rundschau, 23, 1976, S. 104-131.

* Halbfass, W., On Being and What There Is. Classical Vaisesika and the History of Indian Ontology, Albany 1992.

* Halbfass, W., Philosophie, in: H. Bechert & G. v. Simson (Hrsg.), Einführung in die Indologie, 1979, S. 138-158.

* Halbfass, W., Schopenhauer im Gespräch mit der indischen Tradition, in: V. Spierling (Hrsg.), Schopenhauer im Denken der Gegenwart. 23 Beiträge zu seiner Aktualität, München/Zürich 12987, S. 55-70.

* Halbfass, W., Tradition and Reflection. Explanations in Indian Thought, Albany

* Hamilton, S., Indian Philosophy. A Very Short Introduction, Oxford 2001.

* Harris, R.B. (Hrsg.), Neoplatonism and Indian Thought, Albany 1981.

* Hecker, W.F., Schopenhauer und die indische Philosophie, Köln 1897.

* Heiman, B., Facets of Indian Thought, London 1964.

* Heiman, B., Indian and Western Philosophy, London 1937.

* Heiman, B., Indische Logik, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 15, 1928.

* Held, G.J., The Mahabharata. An Ethnological Study, London 1935.

* Herling, B., The German Gita. Hermeneutics and Discipline in the Early German Reception of Indian Thought, London 2006.

* Herring, H., Indische Philosophie? Hinweis und Anregung zu einer Annäherung, in: Kant-Studien, 89/3, 1998.

* Hillebrandt, A., Altindische Politik. Eine Übersicht auf Grund der Quellen, Jena 1923.

* Hillebrandt, A., Das altindische Neu- und Vollmondsopfer in seiner einfachsten Form, 1880.

* Hillebrandt, A., Zur Kenntnis der indischen Materialisten. Aufsätze zur Kultur- und Sprachgeschichte vornehmliche des Orients, München 1916.

* Hinloopen Labberton, D. v., De kategoriënleer der Hindhu‑wijsbegeerte in vergelijking met die van Plato, Aristoteles en Kant, in: Synthese, 1936.

* Hiriyanna, M., Outlines of Indian Philosophy, London 1932, London 1958.

* Hiriyanna, M., The Essentials of Indian Philosophy, London 21951, London 31956, London 71969, London 81974  [Vom Wesen der indischen Philosophie, München 1990].

* Hoffmann, P.Th., Der indische und der deutsche Geist von Herder bis zur Romantik, Diss. Tübingen 1915.

* Hopkins, W.E., Ethics of India, New Haven 1924.

* Horten, M., Indische Strömungen in der islamischen Mystik (H.1: Zur Geschichte und Kritik / H.2: Lexikon wichtigster Termini der islamischen Mystik. Terminologische Untersuchungen zu grundlegenden Texten islamischer Frühmystik in Persien um 900), Heidelberg 1927/28 (Materialien zur Kunde des Buddhismus, H. 12/13).

* Hösle, V., Eine unsittliche Sittlichkeit. Hegels Kritik an der indischen Kultur, in: W. Kuhlmann (Hrsg.), Moralität und Sittlichkeit. Das Problem Hegels und die Diskursethik, Frankfurt/M. 1986, S. 136-182.

* Hudson, C., Elements of Southeastern Indian Religion, Leiden 1984.

* Inada, K.K., Prajnaparamita Thought, Albany 1987.

* Ingalls, D.H.H., Materials for the Study of the Navya-nyâya Logic, Cambridge (Mass.) 1951.

* Jacobi, H., Die Entwicklung der Gottesidee bei den Indern und deren Beweise für das Dasein Gottes, Bonn/Leipzig 1923.

* Jacobi, H., Zur Frühgeschichte der indischen Philosophie, in: Sitzungsberichte der Preußischen Akademie der Wissenschaften, phil.-hist. Kl., 1911, S. 732-743.

* Jaini, P.S., The Vaibhasika Theory of Words and Meanings, in: The Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 22, 1959, S. 95-107.

* Jong, J.W. de, Cinq chapitres de la Prasannapada, Leiden 1949.

* Kajiyama, Y., Bhavaviveka and the Prasangika School (Introduction to the Logic of the Svatantrika Madhymika Philosophy), in: Nava-Nalanda Mahavikara Research Publications, 1, 1957, S. 201‑331.

* Kalupahana, D.J., Nagarjuna. The Philosophy of the Middle Way, Albany 1986.

* Kassner, R., Der indische Gedanke, Leipzig 1913.

* Keith, A.B., Indian Logic and Atomism. An Exposition of the Nyãa and Vaicesika Systems, Oxford 1921.

* Keith, A.B., The Karma Mimãmsã, London 1921.

* Keith, A.B., The Sãmkhya System. A History of the Sâmkhya Philosophy, London 21924, Calcutta 1949.

* Kielhorn, F., Kãtyãyana and Patañjali, Bombay 1876.

* Kirfel, W., Die Kosmographie der Inder nach den Quellen dargestellt, Bonn/Leipzig 1920, Hildesheim (reprint) 1990.

* Kishan, B.V., Arthur Schopenhauer and Indian Philosophy, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 45, 1964, S. 23-25.

* Klimkeit, H.-J., Antireligiöse Bewegungen im modernen Indien, Bonn 1971.

* Koller, J., Dharma: An Expression of Universal Order, in: Philosophy East and West, 22, 1972, S. 131-144.

* Krishna, D., Drei Mythen über die indische Philosophie, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 4/1999.

* Krishna, D., Emerging New Approaches in the Study of Classical Indian Philosophy, in: G. Floistad (Hrsg.), Contemporary Philosophy: A New Survey. Bd. VII: Asian Philosophy, Dordrecht 1992.

* Krishna, D., Indian Philosophy. A Counter Perspective, Oxford 1991, Oxford 1996.

* Krishna, D., The Problematik and Conceptual Structure of Classical Indian Thought about Man, Society, and Polity, Oxford 1996.

* Kumar, S., Upamana in Indian Philosophy, Delhi 1980.

* Kunjunni Raja, K., Indian Theories of Meaning, Madras 1963.

* Kuppuswami Sastri, S., A Primer of Indian Logic, Madras 31963.

* Lameere, J. (Hrsg.), La philosophie de l'Inde, Bruxelles 1956 (Revue Internationale de Philosophie, 37/3).

* Lipsius, F., Die Sâmkhya-Philosophie als Vorläuferin des Buddhismus, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 15, 1928.

* Lorenz, K., Indische Denker, München 1998.

* Mahadevan, T.M.P., Invitation to Indian Philosophy, New Delhi 1974.

* Maillet, B. de, Telliamed ou entretiens d'un philosophe indien avec un missionnaire français sur la diminution de la mer, 1755, 1984.

* Majumdar, R., Kant’s Moral Philosophy in Relation to Indian Moral Philosophy as Depicted in Srimad-Bhagavad-Gita, in: St.R. Palmquist (Hrsg.), Cultivating Personhood. Kant and Asian Philosophy, Berlin/New York 2010, S. 715-723.

* Malhotra, M.K., Die indische Philosophie und die Phänomenologie Husserls, in: Zeitschrift für philosophische Forschung, 13/2, 1959.

* Malkani, G.R., Parabrahman, het volstrekte in de Indische filosofie, in: Het Nieuwe Leven, 23,

* Mall, R.A., Indische Philosophie: Vom Denkweg zum Lebensweg. Eine interkulturelle Perspektive, Freiburg 2010.

* Mall, R.A., Studie zur indischen Philosophie und Soziologie, Meisenheim 1974.

* Mall, R.A. & Soni, J., Kleines Lexikon der indischen Philosophie, Freiburg 2009.

* Mar Gregorius, P. (Hrsg.), Neoplatonism and Indian Philosophy, Albany 2001.

* Marzeçki, J., Artura Schopenhauera recepcja mysli indyjskiej, in: Euhemer - Przeglad Religioznawczy, 1987, S. 55-67.

* Marzeçki, J., Artur Schopenhauer wobec Filozofii Indii, Warschau 1992.

* Masson-Oursel, P. (Hrsg.), L'Inde antique et la civilisation Indienne, 1933.

* Matilal, B.K., Epistemology, Logic, and Grammar in Indian Philosophical Analysis, Den Haag/Paris 1971, Oxford 2005.

* Matilal, B.K., Indian Theorists on the Nature of the Sentence (Vakya), in: Foundations of Language, 2, 1966, S. 377-393.

* Matilal, B.K., Perception. An Essay on Classical Indian Theories of Knowledge, Oxford 1986.

* Matilal, B.K., The Navya-Nyâya Doctrine of Negation, Cambridge (Mass.) 1968.

* Matilal, B.K. & Chakrabarti, A. (Hrsg.), Knowing from Words. Western and Indian Philoso­phical Analysis of Understanding and Testimony, Dordrecht 1994.

* Mees, G.H., Dharma and Society, Diss., 's-Gravenhage 1935.

* Melzer, F., Indische Weisheit und christliche Erkenntnis, Tübingen 1948.

* Minor, R.H. (Hrsg.), Modern Indian Interpreters of the Bhagavadgita, Albany 1986.

* Mishra, U., History of Indian Philosophy, Allahabad 1957.

* Mockrauer, F., Schopenhauer und Indien, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 15, 1928, S. 3-26.

* Mohanty, J.N., Essays on Indian Philosophy. Traditional and Modern, Oxford 1994.

* Mohanty, J.N., Explorations in Indian Philosophy, Oxford 2000.

* Mohanty, J.N., India, in: L. Embree (Hrsg.), Encyclopedia of Phenomenology, Dordrecht 1997.

* Mohanty, J.N., Reason and Tradition in Indian Thought. An Essay on the Nature of Indian Philosophical Thinking, Oxford 1992.

* Mohanty, J.N., Wider die Klischees über indische Philosophie. Einige Überlegungen zu Daya Krishnas "Drei Mythen", in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 4/1999.

* Mookerjee, S., The Jaina Philosophy of Non-Absolutism. A Critical Study of Anakantavada, Delhi 21978.

* Moore, C.A.& Radhakrishnan, S., A Source Book in Indian Philosophy, Princeton 1957.

* Muirhead, J.H. & Radhakrishnan, S., Contemporary Indian Philosophy, London 21952.

* Müller, F.M., The Six Systems of Indian Philosophy, New York/­Lon­don/Bombay 1899, New Delhi 1986.

* Müller, F.M., Three Lectures on the Vedânta Philosophy, 1894.

* Murti, T.R.V., Some Thoughts on the Indian Philosophy of Language. Presidential Address, Proceedings of the 37. Indian Philosophical Congress, Chandigarh 1963.

* Mylius, K., Geschichte der Literatur im alten Indien, Leipzig 1983.