Bibliographie
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z | |
Buddhismus (Bh - Ha) | |
* Bhatt, S.R. & Mehrotra, A., Buddhist Epistemology, * Batthacharyya, B., An Introduction to Buddhist Esoterism, Delhi 1980. * Bilimoria, P. & Mohanty, J.N. (Hrsg.), Relativism, Suffering, and Beyond. Essays in Memory of Bimal K. Matilal, * Boorstein, S., In aandacht leven. De tien wegen van het hart en de boeddhistische weg van liefde, wijsheid en warmte, Utrecht 2004. * Brinbaum, R., The Healing Buddha, * Bleichsteiner, R., Die gelbe Kirche. Mysterien der buddhistischen Klöster in Indien, Tibet, Mongolei und China. Mit großer Bilderbeigabe, Wien 1937. * Blofeld, J., De goden te boven. Taoïstische en bouddhistische mystiek, Amsterdam 1976, Amsterdam 1989. * Blofeld, J., Gateway to Wisdom. Taoist and Buddhist Contemplative and Healing Yogas Adopted for Western Students of the Way, * Blok, J.A., De boodschap van Gotama, den Boeddha, 's-Gravenhage 1931. * Bowers, R.H., Someone or Nothings? Nishitani's "Religion and Nothingness" as a Foundation of Christian-Buddhist Dialogue, * Braarvig, J., Central Themes of Buddhist Philosophy, in: G. Floistad (Hrsg.), Contemporary Philosophy: A New Survey. Bd. VII: Asian Philosophy, Dordrecht 1992. * Brakell Buys, R. v., De ontwikkelingsgang der Boeddhistische philosophie, in: Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte en Psychologie, 47, * Brück, M. v., Einführung in den Buddhismus, Darmstadt 2007. * Brück, M. v., Religion und Politik im Tibetischen Buddhismus. Mit einem Gespräch des Autors mit dem Dalai lama, 1999. * Brück, M. & R. v., Die Welt des tibetischen Buddhismus. Eine Begegnung, München 21998. * Brück, M. & R. v., Ein Universum voller Gnade. Die Geisteswelt des tibetatischen Buddhismus, Freiburg 1987. * Bryant, B., The Wheel of Time: Sand Mandala. Visual Scripture of Tibetan Buddhism, San Francisco 1992. * Bürkle, H., "Der Wahrheit Spiegel ward erspäht" (Gautama Buddha). Anmerkungen zum buddhistischen Wahrheitsverständnis, in: M. Enders (Hrsg.), Jahrbuch für Religionsphilosophie, 4, 2005. * Burlingame, E.W., Buddhist Legends, 3 Bde., London 31979. * Buswell, R.E. (Hrsg.), Chinese Buddhist Apocrypha, * Buswell, R.E., The Zen Monastic Experience. Buddhist Practice in Contemporary * Cabezón, J.I. (Hrsg.), Buddhism, Sexuality, and Gender, * Cabezón, J.I., Incarnation. A Buddhist View, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 16/4, 1999, S. 449-471. * Carbinde, J.A., Sons of the Buddha. Continuities and Ruptures in a Burmese Monastic Tradition, Berlin/New York 2011. * Carrithers, M., Der Buddho. Eine Einführung, * Carter, J.R., On Understanding Buddhists. Essays on the Theravada Tradition in * Carus, P., Het evangelie van Boeddha. Naar oude berichten verhaald, * Chan, W.-Ch., On Mou Zongsan’s Hermeneutic Application of Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 174-189. * Chan, W.-Ch. & Shiu, H.C.H., Introduction: Mou Zongsan and Chinese Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 169-173. * Chen, K.K.S., Buddhism in * Chen, Y.-H., Absolutes Nichts und rhythmisches Sein. Chinesischer Zen-Buddhismus und Hegelsche Dialektik als Momente eines interkulturellen philosophischen Diskurses, Frankfurt/M. 1999. * Chopra, D., Boeddha. De weg naar verlichting, Baarn 22007. * Chun-Keung, K., Mou Zongsan’s Ontological Reading of Tiantai Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 206-222. * Clifford, T., Tibetan Buddhist Medicine and Psychiatry. The Diamond Healing, * Clower, J.T., Mou Zongsan on the Five Periods of the Buddha’s Teaching, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 190-205. * Cobb, J.B. & Ives, C. (Hrsg.), The Emptying God. A Buddhist-Jewish-Christian Conversation, Maryknoll 21991. * Cohn, W., Buddha in der Kunst des Ostens, 1925. * Conze, E., Buddhist Meditation, * Conze, E., Buddhist Thought in * Conze, E., Buddhism. Its Essence and Development, * Conze, E., Eine kurze Geschichte des Buddhismus, Frankfurt/M. 1984. * Conze, E., Further Buddhist Studies. Selected Essays, Oxford 1975. * Conze, E., Thirty Years of Buddhist Studies, * Coomaraswamy, A.K., Buddha and the Gosperl of Buddhism, London 1916. * Copleston, R.S., Theravada Buddhism, * Coriando, P.-L., Metaphysik und Ontologie in der abendländischen und buddhistischen Philosophie, Berlin 2012 (Lectiones Inaugurales, 1). * Cornelis, É., Valeurs chrétiennes des religions non chrétiennes. Histoire du salut et histoire des religions christianisme et bouddhisme, Paris 1965. * Costa, A., Filosofia e Buddhismo, 1913. * Crook, J. & Fontana, D. (Hrsg.), Span in Mind. East-West Psychology and Contemporary Buddhism, Longmead 1990. * Cummiskey, D., Competing Conceptions of the Self in Kantian and Buddhist Moral Theories, in: St.R. Palmquist (Hrsg.), Cultivating Personhood. Kant and Asian Philosophy, Berlin/New York 2010, S. 664-677. * Dahl, E., Das Rad des Seins. Das Tier in der buddhistischen Ethik, in: Aufklärung und Kritik, 1/1996. * Dahlke, P., Buddhismus als Religion und Moral, München 21923. * Dahlmann, J., Nirvãna. Eine Studie zur Vorgeschichte des Buddhismus, Berlin 1896. * Dalai Lama, Einführung in der Buddhismus. Die Harvard-Vorlesungen, Freiburg 202007. * Dargyay, E.M., The Rise of soteric Buddhism in * Dar-hortsang, L., Tibetischer Buddhismus, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 60, 1979, S. 65-71. * Dauer, D.W., Schopenhauer as Transmitter of Buddhist Ideas, * David-Neel, A., Buddhism. Its Doctrines and Its methods, London 1977 [Le bouddhisme. Ses doctrines et ses méthodes, Paris 71936]. * Davids, T.W.R., Der Buddhismus. Eine Darstellung von dem Leben und den Lehren Gautamas des Buddhas, Leipzig o.J. * Dayal, H., The Bodhisattva Doctrine in Buddhist Sanskrit Literature, Delhi 41978. * Demiéville, R.P., Choix d’études bouddhiques (1929-1930), * Denis, D., Le rôle d’une spécialiste en études bouddhiques dans l’espace public québécois actuel, in: * Derrett, J.D.M., Two Masters. The Buddha and Jesus, Northamptonshire 1995. * Dessein, B. & Heirman, A., Boeddha: zijn leer en zijn gemeenschap. Een inleiding tot geschiedenis, filosofie en kloosterleven. Met bibliografieën, Gent 1999. * Detering, H. & Ermisch, M. & Watanangura, P. (Hrsg.), Der Buddha in der deutschen Dichtung. Zur Rezeption des Buddhismus in der frühen Moderne, Göttingen 2014. * Dharmasiri, G., A Buddhist Critique of the Christian Concept of God. A Critique of the Concept of God in Contemporary Christian Theology and Philosophy of Religion from the Point of View of Early Buddhism, * Dharmasiri, G., Fundamentals of Buddhist * Dharmasiri, G., Principles and Justification: The Buddha and Schopenhauer, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 53, 1972, S. 88-93. * Dietz, S., Die buddhistische Briefliteratur Indiens. Nach dem tibetischen Yanjur, 1984. * Dijk, A. v., Over de Verlichting. Een inleiding tot het boeddhisme met het oog op humanistische bezinning, Leende 2000. * Dragonetti, C. & Tola, F., On Voidness. A Study on Buddhist Nihilism, * Drift, L. v.d., Boeddha's in beeld, 2005. * Droit, R.-P., Le bouddhisme et la philosophie du XIXème siècle: le cas de Schopenhauer, in: Le Cahier no. 5 du Collège Internationale de Philosophie (Paris), 1988, S. 152-157. * Droit, R.-P., Le culte du neant. Les philosophes et le Bouddha, 1997. * Droit, R.-P., Schopenhauer et le bouddhisme: Une "admirelle Concordance"?, in: E. v. Luft (Hrsg.), Schopenhauer. New Essays in Honor of His 200th Birthday, Lewiston/Lampeter/Queenston 1988, S. 123-138. * Drummond, R.H., Gautama de Boeddha. Een bijdrage tot godsdienstig inzicht, 1974. * Dumoulin, H., Buddhism and Nineteenth-Century German Philosophy, in: The Journal of the History of Ideas, 42, 1981, S. 457-470. * Dumoulin, H. (Hrsg.), Buddhismus der Gegenwart, Freiburg/Basel/Wien 1970. * Dumoulin, H., Das Buddhismusbild deutscher Philosophen des 19. Jahrhunderts, in: Zeitschrift für katholische Theologie, 101, 1979, S. 386-401. * Dumoulin, H., Geschichte des Zen-Buddhismus, 2 Bde., Bern/München 1985. * Dutoit, J., Das Leben des Buddha. Eine Zusammenstellung alter Berichte aus den kanonischen Schriften der südlichen Buddhisten, München 1906. * Dutt, S., Buddhist Monks and Monasteries of India. Their History and Their Contribution to Indian Culture, London 1962. * Dvornikovic, V., Hrist, Budha, Sopenhauer. Studije za psihologiju pesimizma, Zagreb 1925. * Ebert, J., Parinivâna. Das Problem seiner Darstellung in der buddhistischen Kunst, in: G., Stephenson (Hrsg.), Leben und Tod in den Religionen. Symbol und Wirklichkeit, Darmstadt 1980, S. 285-300. * Edkins, , Chinese Buddhism, London 1880. * Egidy, H. v., Beobachtung der Wirklichkeiten. Differenztheorie und die zwei Wahrheiten in der buddhistischen Madhyamika-Philosophie, Heidelberg 2004. * Elberfeld, R., Denkansätze zur buddhistischen Philosophie in China. Seng Zhao, Jizang, Fazang: Zwischen Übersetzung und Interpretation, Köln 2000. * Elberfeld, R., Phänomenologie der Zeit im Buddhismus. Methoden interkulturellen Philosophierens, Stuttgart/Bad Cannstatt 2003. * * Eppsteiner, F. (Hrsg.), The Path of Compassion. Writings on Socially Engaged Buddhism, Berkeley 21988. * Ergardt, J.T., Faith and Knowledge in Early Buddhism. An Analysis of the Contextual Structures of an Arahart-Formula in the Majjhima-Nihaya, * Erricker, C., Het boeddhisme, Aartselaar 2003. * Es, R.v., Dharma, Asa, Logos. Orde en waarheid in het denken van Buddha, Zarathustra, Herakleitos, Groningen 1986. * Essler, W.K. & Mamal, U., Die Philosophie des Buddhismus, Darmstadt 2005. * Evers, H.-A., The Social and Economic Organization of Buddhism. A Study of * Fasching, W., Phänomenologische Reduktion und Mushin. Edmund Husserls Bewußtseinstheorie und der Zen-Buddhismus, Freiburg/München 2003. * Faure, B., Bouddhisme, 1997 [Buddhisme. Essentie van een geloof, 1998]. * Faure, B., The Rhetoric of Immediacy. A Cultural Critique of chan/zen Buddhism, * Fausset, H.I., The Flame and the Light. Meaning in Vedanta and Buddhism, London 21959. * Fenner, P., Reasoning into Reality. A System-Cybernetic Model and Therapeutic Interpretation of Buddhist Middle Path Analysis, * Fielding, H., Die ziel van een volk. Het Boeddhisme als volksgeloof in Burma, ’s-Gravenhage 31905. * Fields, R., How the Swans Came to the Lake. A Narrative History of Buddhism in America, Boulder 1981. * Fluri, Ph., Ontologie und Erkenntnistheorie im Buddhismus, in: Prima Philosophia, 5/2, 1992, S. 197-207. * Fortmann, H., Hindoes en boeddhisten. Dagboekaantekeningen en reisbrieven, 1968. * Frauwallner, E., Die Philosophie des * Frauwallner, E., History of Indian Philosophy. Bd. I: The Philosophy of the Veda and of the Epic, the Buddha and the Jina. The Samkhya and the Classical Yoga-System, * French, R.R., The Golden Yoke. The Legal Cosmology of Buddhist Tibet, Ithaca 22002. * Fromm, E. & Martino, R. de & Suzuki, D.T., Zen-boeddhisme en het Westen, Utrecht 21971. * Fromm, E. & Martino, R. de & Suzuki, D.T., Zen Buddhism and Psychoanalysis, * Frühbauer, J.J., Solidarität im Islam, Buddhismus und Konzufianismus. Bausteine für eie interreligiöse Sozialethik, in: Jahrbuch für Christliche Sozialwissenschaften, 48, 2007. * Fryba, M., The Art of Happiness. Teachings of Buddhist Psychology, * Fukui, K., Über das Wesen der buddhistischen Weltanschauung und deren Beziehungen zur Philosophie Karl Jaspers', in: Jahrbuch der Österreichischen Karl Jaspers-Gesellschaft, 6, 1993. * Gard, R.A. (Hrsg.), Buddhism. The Way of Buddhism: Its Ideals and Philosophy, Its Religious and Moral Principles and Practices, Its Implications in the Political, Social, and Cultural Life of Its Followers, London 1961. * Gard, R.A., Der Buddhismus, Stuttgart 1985. * Garfield, J.L., Buddhism and Democracy, in: J. Hintikka & R. Neville & A. Olson & E. Sosa (Hrsg.), Proceedings of the Twentieth World Congress of Philosophy 1998, Bd. XII: Intercultural Philosophy, 2001. * Gerhard, M., Der Buddha in * Gerhard, M., Der flammende Osten der Zukunft. Philipp Mainländer, der Buddhaismus und das späte 19. Jahrhundert, in: W.H. Müller-Seyfarth (Hrsg.), Was Philipp Mainländer ausmacht. Offenbacher Mainländer-Symposium 2001, Würzburg 2002. * Getty, A., The Gods of Northern Buddhism. Their History, Iconography, and Progressive Evolution through the Northern Buddhist Countries. With a General Introducion on Buddhism, New Delhi 1978. * Geyler, A., Das System des Manichäismus und sein Verhältnis zum Buddhismus, * Glasenapp, H. v., Buddhas Stellung zur Kultur, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 21, 1934. * Glasenapp, H. v., Buddhistische Mysterien. Die geheimen Lehren und Riten des Diamant-Fahrzeugs, Stuttgart 1940. * Glasenapp, H. v., Die Weisheit des Buddha, Baden-Baden 1946. * Glasenapp, H. v., Entwicklungsstufen des indischen Denkens. Untersuchungen über die Philosophie der Brahmanen und Buddhisten, Halle 1940. * Glasenapp, H. v., Het Boeddhisme, 1971. * Goepper, R., Das Kultbild im Ritus des esoterischen Buddhismus Japans. Rheinisch-Westfälische Akademie der Wissenschaften, Vorträge Geisteswissenschaften 264, 1983. * Goetghebeur, F., Wakker worden met Boeddha, 2006. * Golzio, K.-H., Wer den Bogen beherrscht. Der Buddhismus, 1998. * Gonda, J., Het Boeddhisme, 's-Gravenhage 1943. * Goor, M.E.L. v., De buddhistische non geschetst naar gegevens der Pali-literatuur, Diss., Leiden 1915. * Govinda, A., The Psychological Attitude of Early Buddhist Philosophy and Its Systematic Representation to Abhidhamma Tradition, * Govinda, A., The Way of the White Clouds. A Buddhist Pilgrim in Tibet, Bombay 1977. * Govinda, A., Westers boeddhisme. De visionaire nalatenschap van de grote middelaar tussen Oost en West, Nieuwerkerk a.d. IJssel 1998. * Grayson, J.H., Early Buddhism and Christianity in * Griffiths, P.J., Buddha and God. A Contrastive Study in Ideas about Maximal Greatness, in: The Journal of Religion, 69/4, 1989. * * Griffiths, P.J., What Do Buddhists Hope for from Antitheistic Argument?, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 16/4, 1999, S. 506-522. * Grimm, G., Buddha und Christus, * Grimm, G., Das Glück, Die Botschaft des Buddho, Utting (Ammersee) 1979. * Grimm, G., Die Lehre des Buddha. Die Religion der Vernunft, München 6-81920, München 9-111922, Wiesbaden 1979. * Grimm, G., Die Wissenschaft des Buddhismus, Leipzig 1923. * Grimm, G., Thema und Basis der Lehre Buddhas, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 4, 1915, S. 43-77. * Gross, R.M., Buddhism after Patriarchy. A Feminist History, Analysis, and Reconstruction of Buddhism, * Grünschloss, A., Der eigene und der fremde Glaube. Studien zur interreligiösen Fremdwahrnehmung in Islam, Hinduismus, Buddhismus und Christentum, Tübingen 1999. * * Guenther, H.V., Tibetan Buddhism in Western Perspective. Collected Articles, Emeryville 1977. * Gülberg, N., Buddhistische Zeremoniale (Kôshiki) und ihre Bedeutung für die Literatur des japanischen Mittelalters, Stuttgart 1999. * Günther, H., Der Buddha und seine Lehre. Nach der Überlieferung der Theravadins, Zürich 1956. * Günther, R., Der Mythos vom göttlichen Kind. Jesus, Krishna, Buddha, 2007. * Gyatso, G.K., Clear Light of Bliss. A Commentary to the Practice of Mahamudra in Vajreyana Buddhism, London 21992. * Hagen, S., Boeddhisme is niet wat je denkt.Vrijheid vinden zonder geloven, Haarlem 2004. * Han, B.-Ch., Philosophie des Zen-Buddhismus, Stuttgart 2002. * Hackmann, H., Der Buddhismus und die Geschichte seiner Ausbreitung, * * Han, J., Ich und Weltkonstitution in der Phänomenologie und Wissensverwandlung im Yusik-Buddhismus, in: K.K. Cho & J.S. Hahn (Hrsg.), Phänomenologie in * Hank, T.N., Aarden. Intieme gesprekken met de Boeddha, 2006. * Hanson, A.S., Buddhism and Logic, in: The * Hardy, E., Der Buddhismus nach älteren Pali-Werken. Nebst einer Karte “Das heilige Land des Buddhismus”, Münster 1890. * Hardy, S., A Manual of Buddhism, * Hartwich, W.-D., Auslöschung. Richard Wagner und die buddhistische Mythologie des Jenseits, in: Wagnerspectrum, 3/2, Würzburg 2007 (Schwerpunkt: Wagner und der Buddhismus). * Harvey, P. (Hrsg.), Buddhism, London 2001. * Hase, S., Das “Leben” des Amida-Buddha, in: Y. Nitta & T. Tani (Hrsg.), Aufnahme und Antwort. Phänomenologie in Japan I, Würzburg 2008. * Haußig, H.M., Der Religionsbegriff in den Religionen. Studien zum Selbst- und Religionsverständnis in Hinduismus, Buddhismus, Judentum und Islam, 1999. |