PhilosophiePhilosophie

Bibliographie

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Buddhismus (Bh - Ha)

* Bhatt, S.R. & Mehrotra, A., Buddhist Epistemology,

* Batthacharyya, B., An Introduction to Buddhist Esoterism, Delhi 1980.

* Bilimoria, P. & Mohanty, J.N. (Hrsg.), Relativism, Suffering, and Beyond. Essays in Memory of Bimal K. Matilal, Oxford 1997.

* Boorstein, S., In aandacht leven. De tien wegen van het hart en de boeddhistische weg van liefde, wijsheid en warmte, Utrecht 2004.

* Brinbaum, R., The Healing Buddha, Boulder 1979.

* Bleichsteiner, R., Die gelbe Kirche. Mysterien der buddhistischen Klöster in Indien, Tibet, Mongolei und China. Mit großer Bilderbeigabe, Wien 1937.

* Blofeld, J., De goden te boven. Taoïstische en bouddhistische mystiek, Amsterdam 1976, Amsterdam 1989.

* Blofeld, J., Gateway to Wisdom. Taoist and Buddhist Contemplative and Healing Yogas Adopted for Western Students of the Way, London 1980.

* Blok, J.A., De boodschap van Gotama, den Boeddha, 's-Gravenhage 1931.

* Bowers, R.H., Someone or Nothings? Nishitani's "Religion and Nothingness" as a Foundation of Christian-Buddhist Dialogue, Bern 1995.

* Braarvig, J., Central Themes of Buddhist Philosophy, in: G. Floistad (Hrsg.), Contemporary Philosophy: A New Survey. Bd. VII: Asian Philosophy, Dordrecht 1992.

* Brakell Buys, R. v., De ontwikkelingsgang der Boeddhistische philosophie, in: Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte en Psychologie, 47,

* Brück, M. v., Einführung in den Buddhismus, Darmstadt 2007.

* Brück, M. v., Religion und Politik im Tibetischen Buddhismus. Mit einem Gespräch des Autors mit dem Dalai lama, 1999.

* Brück, M. & R. v., Die Welt des tibetischen Buddhismus. Eine Begegnung, München 21998.

* Brück, M. & R. v., Ein Universum voller Gnade. Die Geisteswelt des tibetatischen Buddhismus, Freiburg 1987.

* Bryant, B., The Wheel of Time: Sand Mandala. Visual Scripture of Tibetan Buddhism, San Francisco 1992.

* Bürkle, H., "Der Wahrheit Spiegel ward erspäht" (Gautama Buddha). Anmerkungen zum buddhistischen Wahrheitsverständnis, in: M. Enders (Hrsg.), Jahrbuch für Religionsphilosophie, 4, 2005.

* Burlingame, E.W., Buddhist Legends, 3 Bde., London 31979.

* Buswell, R.E. (Hrsg.), Chinese Buddhist Apocrypha, Honolulu 1990.

* Buswell, R.E., The Zen Monastic Experience. Buddhist Practice in Contemporary Korea, Princeton 1992.

* Cabezón, J.I. (Hrsg.), Buddhism, Sexuality, and Gender, Albany 1992.

* Cabezón, J.I., Incarnation. A Buddhist View, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 16/4, 1999, S. 449-471.

* Carbinde, J.A., Sons of the Buddha. Continuities and Ruptures in a Burmese Monastic Tradition, Berlin/New York 2011.

* Carrithers, M., Der Buddho. Eine Einführung, Stuttgart

* Carter, J.R., On Understanding Buddhists. Essays on the Theravada Tradition in Sri Lanka, Delhi 1995.

* Carus, P., Het evangelie van Boeddha. Naar oude berichten verhaald, Deventer 1961.

* Chan, W.-Ch., On Mou Zongsan’s Hermeneutic Application of Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 174-189.

* Chan, W.-Ch. & Shiu, H.C.H., Introduction: Mou Zongsan and Chinese Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 169-173.

* Chen, K.K.S., Buddhism in China. A Historical Survey, Princeton 21973.

* Chen, Y.-H., Absolutes Nichts und rhythmisches Sein. Chinesischer Zen-Buddhismus und Hegelsche Dialektik als Momente eines interkulturellen philosophischen Diskurses, Frankfurt/M. 1999.

* Chopra, D., Boeddha. De weg naar verlichting, Baarn 22007.

* Chun-Keung, K., Mou Zongsan’s Ontological Reading of Tiantai Buddhism, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 206-222.

* Clifford, T., Tibetan Buddhist Medicine and Psychiatry. The Diamond Healing, York Beach 1984.

* Clower, J.T., Mou Zongsan on the Five Periods of the Buddha’s Teaching, in: The Journal of Chinese Philosophy, 38/2, 2011, S. 190-205.

* Cobb, J.B. & Ives, C. (Hrsg.), The Emptying God. A Buddhist-Jewish-Christian Conversation, Maryknoll 21991.

* Cohn, W., Buddha in der Kunst des Ostens, 1925.

* Conze, E., Buddhist Meditation, London 1961.

* Conze, E., Buddhist Thought in India. Three Phases of Buddhist Philosophy, London 1962, London 1964 [Buddhistisches Denken. Drei Phasen buddhistischer Philosophie in Indien, Frankfurt/M. 1988, 2007].

* Conze, E., Buddhism. Its Essence and Development, Oxford 1951 [Der Buddhismus. Wesen und Entwicklung, Stuttgart etc. 41971].

* Conze, E., Eine kurze Geschichte des Buddhismus, Frankfurt/M. 1984.

* Conze, E., Further Buddhist Studies. Selected Essays, Oxford 1975.

* Conze, E., Thirty Years of Buddhist Studies, Oxford 1967.

* Coomaraswamy, A.K., Buddha and the Gosperl of Buddhism, London 1916.

* Copleston, R.S., Theravada Buddhism, Delhi 21993.

* Coriando, P.-L., Metaphysik und Ontologie in der abendländischen und buddhistischen Philosophie, Berlin 2012 (Lectiones Inaugurales, 1).

* Cornelis, É., Valeurs chrétiennes des religions non chrétiennes. Histoire du salut et histoire des religions christianisme et bouddhisme, Paris 1965.

* Costa, A., Filosofia e Buddhismo, 1913.

* Crook, J. & Fontana, D. (Hrsg.), Span in Mind. East-West Psychology and Contemporary Buddhism, Longmead 1990.

* Cummiskey, D., Competing Conceptions of the Self in Kantian and Buddhist Moral Theories, in: St.R. Palmquist (Hrsg.), Cultivating Personhood. Kant and Asian Philosophy, Berlin/New York 2010, S. 664-677.

* Dahl, E., Das Rad des Seins. Das Tier in der buddhistischen Ethik, in: Aufklärung und Kritik, 1/1996.

* Dahlke, P., Buddhismus als Religion und Moral, München 21923.

* Dahlmann, J., Nirvãna. Eine Studie zur Vorgeschichte des Buddhismus, Berlin 1896.

* Dalai Lama, Einführung in der Buddhismus. Die Harvard-Vorlesungen, Freiburg 202007.

* Dargyay, E.M., The Rise of soteric Buddhism in Tibet, New York 21978.

* Dar-hortsang, L., Tibetischer Buddhismus, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 60, 1979, S. 65-71.

* Dauer, D.W., Schopenhauer as Transmitter of Buddhist Ideas, Bern 1969 [in: European University Papers, 15, 1969, S. 5-39].

* David-Neel, A., Buddhism. Its Doctrines and Its methods, London 1977 [Le bouddhisme. Ses doctrines et ses méthodes, Paris 71936].

* Davids, T.W.R., Der Buddhismus. Eine Darstellung von dem Leben und den Lehren Gautamas des Buddhas, Leipzig o.J.

* Dayal, H., The Bodhisattva Doctrine in Buddhist Sanskrit Literature, Delhi 41978.

* Demiéville, R.P., Choix d’études bouddhiques (1929-1930), Leiden 1973.

* Denis, D., Le rôle d’une spécialiste en études bouddhiques dans l’espace public québécois actuel, in: Laval Théologique et Philosophique, 65/1, 2009, S. 9-20.

* Derrett, J.D.M., Two Masters. The Buddha and Jesus, Northamptonshire 1995.

* Dessein, B. & Heirman, A., Boeddha: zijn leer en zijn gemeenschap. Een inleiding tot geschiedenis, filosofie en kloosterleven. Met bibliografieën, Gent 1999.

* Detering, H. & Ermisch, M. & Watanangura, P. (Hrsg.), Der Buddha in der deutschen Dichtung. Zur Rezeption des Buddhismus in der frühen Moderne, Göttingen 2014.

* Dharmasiri, G., A Buddhist Critique of the Christian Concept of God. A Critique of the Concept of God in Contemporary Christian Theology and Philosophy of Religion from the Point of View of Early Buddhism, Colombo 1974.

* Dharmasiri, G., Fundamentals of Buddhist Ethics, Singapore 1986.

* Dharmasiri, G., Principles and Justification: The Buddha and Schopenhauer, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 53, 1972, S. 88-93.

* Dietz, S., Die buddhistische Briefliteratur Indiens. Nach dem tibetischen Yanjur, 1984.

* Dijk, A. v., Over de Verlichting. Een inleiding tot het boeddhisme met het oog op humanistische bezinning, Leende 2000.

* Dragonetti, C. & Tola, F., On Voidness. A Study on Buddhist Nihilism, Delhi 1995.

* Drift, L. v.d., Boeddha's in beeld, 2005.

* Droit, R.-P., Le bouddhisme et la philosophie du XIXème siècle: le cas de Schopenhauer, in: Le Cahier no. 5 du Collège Internationale de Philosophie (Paris), 1988, S. 152-157.

* Droit, R.-P., Le culte du neant. Les philosophes et le Bouddha, 1997.

* Droit, R.-P., Schopenhauer et le bouddhisme: Une "admirelle Concordance"?, in: E. v. Luft (Hrsg.), Schopenhauer. New Essays in Honor of His 200th Birthday, Lewiston/Lampeter/Queenston 1988, S. 123-138.

* Drummond, R.H., Gautama de Boeddha. Een bijdrage tot godsdienstig inzicht, 1974.

* Dumoulin, H., Buddhism and Nineteenth-Century German Philosophy, in: The Journal of the History of Ideas, 42, 1981, S. 457-470.

* Dumoulin, H. (Hrsg.), Buddhismus der Gegenwart, Freiburg/Basel/Wien 1970.

* Dumoulin, H., Das Buddhismusbild deutscher Philosophen des 19. Jahrhunderts, in: Zeitschrift für katholische Theologie, 101, 1979, S. 386-401.

* Dumoulin, H., Geschichte des Zen-Buddhismus, 2 Bde., Bern/München 1985.

* Dutoit, J., Das Leben des Buddha. Eine Zusammenstellung alter Berichte aus den kanonischen Schriften der südlichen Buddhisten, München 1906.

* Dutt, S., Buddhist Monks and Monasteries of India. Their History and Their Contribution to Indian Culture, London 1962.

* Dvornikovic, V., Hrist, Budha, Sopenhauer. Studije za psihologiju pesimizma, Zagreb 1925.

* Ebert, J., Parinivâna. Das Problem seiner Darstellung in der buddhistischen Kunst, in: G., Stephenson (Hrsg.), Leben und Tod in den Religionen. Symbol und Wirklichkeit, Darmstadt 1980, S. 285-300.

* Edkins,  , Chinese Buddhism, London 1880.

* Egidy, H. v., Beobachtung der Wirklichkeiten. Differenztheorie und die zwei Wahrheiten in der buddhistischen Madhyamika-Philosophie, Heidelberg 2004.

* Elberfeld, R., Denkansätze zur buddhistischen Philosophie in China. Seng Zhao, Jizang, Fazang: Zwischen Übersetzung und Interpretation, Köln 2000.

* Elberfeld, R., Phänomenologie der Zeit im Buddhismus. Methoden interkulturellen Philosophierens, Stuttgart/Bad Cannstatt 2003.

* Eliot, Ch., Hinduism and Buddhism. A Historical Sketch, 3 Bde., New York 1954.

* Eppsteiner, F. (Hrsg.), The Path of Compassion. Writings on Socially Engaged Buddhism, Berkeley 21988.

* Ergardt, J.T., Faith and Knowledge in Early Buddhism. An Analysis of the Contextual Structures of an Arahart-Formula in the Majjhima-Nihaya, Leiden 1977.

* Erricker, C., Het boeddhisme, Aartselaar 2003.

* Es, R.v., Dharma, Asa, Logos. Orde en waarheid in het denken van Buddha, Zarathustra, Herakleitos, Groningen 1986.

* Essler, W.K. & Mamal, U., Die Philosophie des Buddhismus, Darmstadt 2005.

* Evers, H.-A., The Social and Economic Organization of Buddhism. A Study of Lankati Laka Temple in Sri Lanka, Münster 2003.

* Fasching, W., Phänomenologische Reduktion und Mushin. Edmund Husserls Bewußtseinstheorie und der Zen-Buddhismus, Freiburg/München 2003.

* Faure, B., Bouddhisme, 1997 [Buddhisme. Essentie van een geloof, 1998].

* Faure, B., The Rhetoric of Immediacy. A Cultural Critique of chan/zen Buddhism, Princeton 1994.

* Fausset, H.I., The Flame and the Light. Meaning in Vedanta and Buddhism, London 21959.

* Fenner, P., Reasoning into Reality. A System-Cybernetic Model and Therapeutic Interpretation of Buddhist Middle Path Analysis, Boston 1995.

* Fielding, H., Die ziel van een volk. Het Boeddhisme als volksgeloof in Burma, ’s-Gravenhage 31905.

* Fields, R., How the Swans Came to the Lake. A Narrative History of Buddhism in America, Boulder 1981.

* Fluri, Ph., Ontologie und Erkenntnistheorie im Buddhismus, in: Prima Philosophia, 5/2, 1992, S. 197-207.

* Fortmann, H., Hindoes en boeddhisten. Dagboekaantekeningen en reisbrieven, 1968.

* Frauwallner, E., Die Philosophie des Buddhismus, Berlin 41994, Berlin 2008, Berlin 52010.

* Frauwallner, E., History of Indian Philosophy. Bd. I: The Philosophy of the Veda and of the Epic, the Buddha and the Jina. The Samkhya and the Classical Yoga-System, Delhi 21984.

* French, R.R., The Golden Yoke. The Legal Cosmology of Buddhist Tibet, Ithaca 22002.

* Fromm, E. & Martino, R. de & Suzuki, D.T., Zen-boeddhisme en het Westen, Utrecht 21971.

* Fromm, E. & Martino, R. de & Suzuki, D.T., Zen Buddhism and Psychoanalysis, London 41993.

* Frühbauer, J.J., Solidarität im Islam, Buddhismus und Konzufianismus. Bausteine für eie interreligiöse Sozialethik, in: Jahrbuch für Christliche Sozialwissenschaften, 48, 2007.

* Fryba, M., The Art of Happiness. Teachings of Buddhist Psychology, Boston 1989.

* Fukui, K., Über das Wesen der buddhistischen Weltanschauung und deren Beziehungen zur Philosophie Karl Jaspers', in: Jahrbuch der Österreichischen Karl Jaspers-Gesellschaft, 6, 1993.

* Gard, R.A. (Hrsg.), Buddhism. The Way of Buddhism: Its Ideals and Philosophy, Its Religious and Moral Principles and Practices, Its Implications in the Political, Social, and Cultural Life of Its Followers, London 1961.

* Gard, R.A., Der Buddhismus, Stuttgart 1985.

* Garfield, J.L., Buddhism and Democracy, in: J. Hintikka & R. Neville & A. Olson & E. Sosa (Hrsg.), Proceedings of the Twentieth World Congress of Philosophy 1998, Bd. XII: Intercultural Philosophy, 2001.

* Gerhard, M., Der Buddha in Frankfurt und seine Jünger in Deutschland, in: Schopenhauer-Jahrbuch, 89, 2008, S. 117-136.

* Gerhard, M., Der flammende Osten der Zukunft. Philipp Mainländer, der Buddhaismus und das späte 19. Jahrhundert, in: W.H. Müller-Seyfarth (Hrsg.), Was Philipp Mainländer ausmacht. Offenbacher Mainländer-Symposium 2001, Würzburg 2002.

* Getty, A., The Gods of Northern Buddhism. Their History, Iconography, and Progressive Evolution through the Northern Buddhist Countries. With a General Introducion on Buddhism, New Delhi 1978.

* Geyler, A., Das System des Manichäismus und sein Verhältnis zum Buddhismus, Jena 1875.

* Glasenapp, H. v., Buddhas Stellung zur Kultur, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 21, 1934.

* Glasenapp, H. v., Buddhistische Mysterien. Die geheimen Lehren und Riten des Diamant-Fahrzeugs, Stuttgart 1940.

* Glasenapp, H. v., Die Weisheit des Buddha, Baden-Baden 1946.

* Glasenapp, H. v., Entwicklungsstufen des indischen Denkens. Untersuchungen über die Philosophie der Brahmanen und Buddhisten, Halle 1940.

* Glasenapp, H. v., Het Boeddhisme, 1971.

* Goepper, R., Das Kultbild im Ritus des esoterischen Buddhismus Japans. Rheinisch-Westfälische Akademie der Wissenschaften, Vorträge Geisteswissenschaften 264, 1983.

* Goetghebeur, F., Wakker worden met Boeddha, 2006.

* Golzio, K.-H., Wer den Bogen beherrscht. Der Buddhismus, 1998.

* Gonda, J., Het Boeddhisme, 's-Gravenhage 1943.

* Goor, M.E.L. v., De buddhistische non geschetst naar gegevens der Pali-literatuur, Diss., Leiden 1915.

* Govinda, A., The Psychological Attitude of Early Buddhist Philosophy and Its Systematic Representation to Abhidhamma Tradition, London 1961, London 41973 [Die psychologische Haltung der früh­buddhistischen Philosophie und ihre systematische Darstellung nach der Tradition des Abhidhamma. Mit Diagrammen und Tabellen, Wiesbaden 1961].

* Govinda, A., The Way of the White Clouds. A Buddhist Pilgrim in Tibet, Bombay 1977.

* Govinda, A., Westers boeddhisme. De visionaire nalatenschap van de grote middelaar tussen Oost en West, Nieuwerkerk a.d. IJssel 1998.

* Grayson, J.H., Early Buddhism and Christianity in Korea. A Study in the Emplantation of Religion, Diss., Leiden 1985.

* Griffiths, P.J., Buddha and God. A Contrastive Study in Ideas about Maximal Greatness, in: The Journal of Religion, 69/4, 1989.

* Griffiths, P.J., On Being Mindless. Buddhist Meditation and the Mind-Body Problem, La Salle 1987.

* Griffiths, P.J., What Do Buddhists Hope for from Antitheistic Argument?, in: Faith and Philosophy. The Journal of the Society of Christian Philosophers, 16/4, 1999, S. 506-522.

* Grimm, G., Buddha und Christus, Leipzig 1928.

* Grimm, G., Das Glück, Die Botschaft des Buddho, Utting (Ammersee) 1979.

* Grimm, G., Die Lehre des Buddha. Die Religion der Vernunft, München 6-81920, München 9-111922, Wiesbaden 1979.

* Grimm, G., Die Wissenschaft des Buddhismus, Leipzig 1923.

* Grimm, G., Thema und Basis der Lehre Buddhas, in: Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft, 4, 1915, S. 43-77.

* Gross, R.M., Buddhism after Patriarchy. A Feminist History, Analysis, and Reconstruction of Buddhism, Albany 1993.

* Grünschloss, A., Der eigene und der fremde Glaube. Studien zur interreligiösen Fremdwahrnehmung in Islam, Hinduismus, Buddhismus und Christentum, Tübingen 1999.

* Gudmundsen, Ch., Wittgenstein and Buddhism, London 1977.

* Guenther, H.V., Tibetan Buddhism in Western Perspective. Collected Articles, Emeryville 1977.

* Gülberg, N., Buddhistische Zeremoniale (Kôshiki) und ihre Bedeutung für die Literatur des japanischen Mittelalters, Stuttgart 1999.

* Günther, H., Der Buddha und seine Lehre. Nach der Überlieferung der Theravadins, Zürich 1956.

* Günther, R., Der Mythos vom göttlichen Kind. Jesus, Krishna, Buddha, 2007.

* Gyatso, G.K., Clear Light of Bliss. A Commentary to the Practice of Mahamudra in Vajreyana Buddhism, London 21992.

* Hagen, S., Boeddhisme is niet wat je denkt.Vrijheid vinden zonder geloven, Haarlem 2004.

* Han, B.-Ch., Philosophie des Zen-Buddhismus, Stuttgart 2002.

* Hackmann, H., Der Buddhismus und die Geschichte seiner Ausbreitung, Halle 1906.

* Hamilton, C.H. (Hrsg.), Buddhism: A Religion of Infinite Compassion. Selections from Buddhist Literature. With an Introduction and Notes, Indianapolis 31952.

* Han, J., Ich und Weltkonstitution in der Phänomenologie und Wissensverwandlung im Yusik-Buddhismus, in: K.K. Cho & J.S. Hahn (Hrsg.), Phänomenologie in Korea, Freiburg/München 1999.

* Hank, T.N., Aarden. Intieme gesprekken met de Boeddha, 2006.

* Hanson, A.S., Buddhism and Logic, in: The Middle Way, 45, 1970, S. 70-72.

* Hardy, E., Der Buddhismus nach älteren Pali-Werken. Nebst einer Karte “Das heilige Land des Buddhismus”, Münster 1890.

* Hardy, S., A Manual of Buddhism, London 21880.

* Hartwich, W.-D., Auslöschung. Richard Wagner und die buddhistische Mythologie des Jenseits, in: Wagnerspectrum, 3/2, Würzburg 2007 (Schwerpunkt: Wagner und der Buddhismus).

* Harvey, P. (Hrsg.), Buddhism, London 2001.

* Hase, S., Das “Leben” des Amida-Buddha, in: Y. Nitta & T. Tani (Hrsg.), Aufnahme und Antwort. Phänomenologie in Japan I, Würzburg 2008.

* Haußig, H.M., Der Religionsbegriff in den Religionen. Studien zum Selbst- und Religionsverständnis in Hinduismus, Buddhismus, Judentum und Islam, 1999.

* Hayward, J.W., Shifting Worlds, Changing Minds. When the Sciences and Buddhism Meet, Boston 1987.