header


  

Bibliographie

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Druckversion  |  Schrift: vergrößern verkleinern 

Aristoteles (Bran - Cal)

* Brancacci, A., La Metafisica in alcune recenti interpretazioni. A proposito della pubblicazione della Revue de Philosophie Ancienne, in: Elenchos, 6, 1985, S. 163-179.

* Brandis, Ch.A., A Study of the Lost Books of Aristotle. On the Ideas and On the Good or On Philosophy. Latin/Greek and English. Edited and Translated with an Introduction, Bibliography, and Notes by Orrin F. Summerell. With an Essay on Plato's Principles of Mathematics by Edward C. Halper, Bern 2005.

* Brandis, Ch.A., Handbuch der Geschichte der griechisch-römischen Philosophie. II/2: Aristoteles, seine akademischen Zeitgenossen und nächsten Nachfolger, Berlin 1853.

* Brandis, Ch.A., Scholia in Aristotelem, Berlin 1836.

* Brandis, Ch.A., Über die Reihenfolge der Bücher des Aristotelischen Organons und ihre griechischen Ausleger, nebst Beiträgen zur Geschichte des Textes jener Bücher des Aristoteles und ihrer Ausgaben, in: Abhandlungen der Königlichen Akademie der Wissen­schaften zu Berlin, hist.-phil. Kl., 1833, S. 249-299.

* Brandis, Ch.A., Über die Schicksale der Aristotelischen Bücher, und einige Kriterien ihrer Ächtheit, in: Rheinisches Museum, 1, 1827, S. 236-254, 259-286.

* Brandner, R., Aristoteles: Sein und Wissen. Phänomenologische Untersuchungen zur Grundlegung wesenslogischen Seinsverständnisses, Würzburg 1996.

* Brandon, E.P., Hintikka on apokolouqein, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 23, 1978, S. 173-178.

* Brandt, R., Die Darstellung der poiothteV paqhtikai in der Kategorienschrift des Aristoteles (9a28-10a10), in: Hermes, 91, 1963, S. 499-503.

* Braun, E., Die Summierungstheorie des Aristoteles, in: P. Steinmetz (Hrsg.), Schriften zu den Politika des Aristoteles, Hildesheim/New York 1973, S. 396-423.

* Braun, E., Eine Maxime der Staatskunst, in: P. Steinmetz (Hrsg.), Schriften zu den Politika des Aristoteles, Hildesheim/New York 1973, S. 424-430.

* Braun, E., Nachlese zu Aristoteles, Nikomachische Ethik A 13, 1102a5-03a10, in: W. Alzinger e.a., Pro arte antiqua. Festschrift für H. Brenner, Wien 1982/85, S. 37-44.

* Braun, E., Psychologisches in den "Politika" des Aristoteles, in: Serta Philol. Aenipontana, Innsbruck 1962, S. 157-184.

* Braun, E., Ursache der Pluralität von Verfassungsformen, in: P. Steinmetz (Hrsg.), Schriften zu den Politika des Aristoteles, Hildesheim/New York 1973.

* Braun, E., Zur Vorgeschichte der Transzendentalpragmatik. Isokrates, Cicero und Aristoteles, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 10/1992.

* Braun, N., Das mallon kai htton. Zu Struktur und Ursprung eines philosophischen Grundbegriffs, in: G. Damschen & R. Enskat & A.G. Vigo (Hrsg.), Platon und Aristoteles - sub ratione veritatis. Festschrift für Wolfgang Wieland zum 70. Geburtstag, Göttingen 2003, S. 194-206.

* Bravo García, A., Aristóteles en la España del siglo XVI. Antecedentes, alcance y matices de su influencia, in: Revista Española de Filosofía Medieval, 4, 1997.

* Bravo García, A., Fisiologia y filosofia en Aristóteles. El problema de los suenos, in: Cuadernos de Filologia del Colegio Universitario de Ciudad Real, 5, 1985, S. 15-65.

* Breidert, W., Das aristotelische Kontinuum in der Scholastik, 1970, Münster 21979 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie und Theologie des Mittelalters. Neue Folge, Bd. I).

* Breidert, W., Über einige Fehler in der ersten Analytik des Aristoteles, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 66, 1984, S. 113-123.

* Breitenbürger, G., Metapher. Die Rezeption des aristotelischen Begriffs in den Poetiken des Cinquecento, 1975.

* Bremer, D., Aristoteles, Empedokles und die Erkenntnisleistung der Metapher, in: Poetica, 12, 1980, S. 350-376.

* Bremer, J.M., Hamartia. Tragic Error in the Poetics of Aristotle and in Greek Tragedy, Diss., Amsterdam 1969.

* Brennan, S.O., FusiV. The Meaning of "Nature" in the Aristotelian Philosophy of Nature, in: J.A. Weisheipl (Hrsg.), The Dignity of Science. Studies in the Philosophy of Science Presented to William Humbert Kane, Washington 1961, S. 247-265.

* Brennan, T., Aristotle's Modal Syllogistic: A Discussion of R. Patterson, "Aristotle's Modal Logic", in: C.C.W. Taylor (Hrsg.), Oxford Studies in Aancient Philosophy, Bd. XV, Oxford 1997, S. 207-230.

* Brennan, T., Notes on the Second Half of "Metaphysics" IX, 4, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 39, 1994.

* Brentano, F., Aristoteles' Lehre vom Ursprung des menschlichen Geistes, Leipzig 1911, Hamburg 1980.

* Brentano, F., Aristoteles und seine Weltanschauung, Leipzig 1911, Hamburg 21977 [Aristotle and His World View, Berkeley 1978].

* Brentano, F., Die Psychologie des Aristoteles. Nebst einer Beilage über das Wirken des aristotelischen Gottes), Mainz 1867 [The Psychology of Aristotle, in Particular His Doctrine of the Active Intellect, Berkeley 1977].

* Brentano, F., NouV poihtikoV. Survey of Earlier Interpretations, in: M.C. Nussbaum & A.O. Rorty (Hrsg.), Essays on Aristotle's "De anima", Oxford 1992, Oxford 1996, S. 313-341.

* Brentano, F., Über Aristoteles. Nachgelassene Aufsätze, Hamburg 1986.

* Brentano, F., Von der mannigfachen Bedeutung des Seienden nach Aristoteles, Freiburg 1862, Darmstadt (reprint) 1960, Hildesheim (2. reprint) 1983, Berlin/New York 2014 [On the Several Senses of Being in Aristotle, Berkeley 1975].

* Brentano, M. v., Die Bedeutung des en als Grundbegriff der aristotelischen Philosophie, Freiburg 1948.

* Brentano, M. v., Zum Problem der "Ersten Philosophie" bei Aristoteles, in: H. Fahrenbach (Hrsg.), Wirklichkeit und Reflexion, Pfullingen 1973, S. 37-69.

* Brickhouse, T.C., J. Roberts on Responsibility for Action and Character in the Nicomachean Ethics, in: Ancient Philosophy, 11, 1991, S. 137-148.

* Brieger-Wasservogel, L., Plato und Aristoteles, Leipzig 1905.

* Brink, B. ten, Epitaphia uit den Peplus van Aristoteles, in: Verslagen Provinciaal Utrechtsch Genootschap, 1856.

* Brink, K.O., Stil und Form der pseudoaristotelischen "Magna Moralia", Diss. Berlin 1933, Ohlau 1933.

* Brinkgreve, M.J.R., Aristoteles en zijn verhandeling over de ziel, in: De Gids, 1936.

* Brinkgreve, M.J.R., Psychologische verkenningen (Peri yuchV), in: De Gids, 1936.

* Brinkmann, K., Aristoteles' allgemeine und spezielle Metaphysik, Berlin 1979.

* Brinkmann, K., Neue Literatur zur Metaphysik des Aristoteles, in: Allgemeine Zeitschrift für Philosophie, 14/1, 1989, S. 83-104.

* Brinton, A., Pathos and the Appeal to Emotion, in: The History of Philosophy Quarterly, 41, 1988, S. 207-219.

* Brisson, L., Aristoteles, "Física" IV.2, in: Methexis, 8, 1995.

* Broackes, J., Aristotle, Objectivity, and Perception, in: Oxford Studies in Ancient Philosophy, Bd. XVII, 1999, S. 57-113.

* Broadie, A., Aristotle on Rational Action, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 19, 1974, S. 70-80.

* Broadie, A., The Practical Syllogism, in: Analysis, 29, 1968/69, S. 26-28.

* Broadie, A., Towards an Aristotelian Theory of Scientific Explanation, in: Philosophy of Science, 39, 1972, S. 20-31.

* Broadie, S., Aristotle and Beyond. Essays on Metaphysics and Ethics, Cambridge 2007.

* Broadie, S., Aristotle's Epistemic Progress: Terence Irwin, "Aristotle's First Principles", in: Oxford Studies in Ancient Philosophy, Bd. XI, Oxford 1993, S. 243-258.

* Broadie, S., Aristotelian Piety, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 48/1, 2003, S. 54-70.

* Broadie, S., Beginnings and Ends of Aristotelian Deliberation, in: J. Gentzler (Hrsg.), Method in Ancient Philosophy, Oxford 1997.

* Broadie, S., Ethics with Aristotle, New York/Oxford 1991, Oxford 1993.

* Broadie, S., The Problem of Practical Intellect in Aristotle's Ethics, in: Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, Bd. III, Lanham 1988, S. 229-252.

* Bröcker, W., Aristoteles, Frankfurt/M. 1935, Frankfurt/M. 21957, Frankfurt/M. 31964, Frankfurt/M. 41974.

* Brogan, W., Aristoteles’ doppelte arché: physis und kínesis, in: M. Steinmann (Hrsg.), Heidegger und die Griechen, Frankfurt/M. 2007.

* Broszka, K., Die Formen des aristotelischen Denkens und die eudemische Ethik, Frankfurt/M. 1942.

* Brown, L., What Is "the Mean Relative to Us" in Aristotle's Ethics?, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 42/1, 1997, S. 77-93.

* Browne, G.M., "De anima" 428b18-25, in: The Classical Quarterly, 49, 1999, S. 629-630.

* Brüllmann, Ph., Die Theorie des Guten in Aristoteles’ “Nikomachischer Ethik”, Berlin/New York 2010.

* Brumbaugh, R.S., Aristotle's Outline of the Problems of First Philosophy, in: The Review of Metaphysics, 7, 1954, S. 511-521.

* Brumbaugh, R.S., Criticism in Philosophy. Aristotle's Literary Form, in: B. Lang (Hrsg.), Philosophical Style. An Anthology about Reading and Writing of Philosophy, Chicago 1980, S. 294-310.

* Brumbaugh, R.S., The Lead Rule, in: Ancient Philosophy, 1, 1980/81, S. 82-83.

* Brunner, A., Der Gegensatz in der Naturphilosophie des Aristoteles, in: Scholastik, 10, 1935, S. 193-205.

* Brunotte, Th., Reine Wirklichkeit und Kosmos. Eine Analyse naturphilosophischer Konzepte im Hinblick auf das erste Prinzip bei Aristoteles, Heusenstamm 2010.

* Brunschwig, J., La proposition particulière et les preuves de non-concluance chez Aristote, in: Cahiers pour l'Analyse. Travaux du Cercle d'Épistémologie de l'Ecole Normale Supérieure publiés par la Société du Graphe, 10, 1969, S. 3-26 [in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Über den Folgerungsbegriff in der Aristotelischen Logik, Hildesheim/Zürich/New York 21995, S. 182-205 (Zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Bd. I)].

* Brunschwig, J., Les seconds Analytiques, de fond en comble, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy , 41/2, 1996, S. 205-216.

* Brunschwig, J., L'objet et la structure des "Seconds Analytiques" d'après Aristote, in: E. Berti (Hrsg.), Aristotle on Science: The "Posterior Analytics". Proceedings of the 8th Symposium Aristotelicum, Padua/New York 1981, S. 61-96.

* Brunschwig, J., On a Book-Title by Chrysippus: "On the Fact that the Ancients Admitted Dialectic along with Demonstration", in: H.J. Blumenthal & H.M. Robinson (Hrsg.), Oxford Studies in Ancient Philosophy. Suppl.-Bd.: Aristotle and the Later Tradition, Oxford 1991, S. 81-96.

* Brunschwig, J., Rule and Exception. On the Aristotelian Theory of Equity, in: M. Frede & G. Striker (Hrsg.), Rationality in Greek Thought, New York 1996, S. 115-155.

* Brzoska, K., Die Formen des aristotelischen Denkens und die "Eudemische Ethik", Frankfurt/M. 1943.

* Bubner, R., Aristoteles oder die Geburt der Ontologie aus dem Geist der Sprache, in: Philosophische Rundschau, 24, 1977, S. 177-186.

* Bubner, R., Das Gute in der aristotelischen Metaphysik, in: J. Cleary & D. Shartin (Hrsg.), Antike Themen und ihre moderne Verwandlung, Frankfurt/M. 1992, S. 164-187.

* Buchdahl, G., Induction and Necessity in the Philosophy of Aristotle, Aquinas Pamphlet No. 40, London 1963.

* Buchheim, Th., Aristoteles, Freiburg 1999.

* Buchheim, Th., Was heißt "Immanenz der Formen" bei Aristoteles?, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 2/2002.

* Buchheim, Th. & Flashar, H. & King, R.A.H., Kann man heute noch etwas anfangen mit Aristoteles?, Darmstadt 2003.

* Buchner, H., Grundzüge der aristotelischen Ethik, in: Philosophisches Jahrbuch, 71, 1963/1964.

* Buckle, St., Aristotle’s Republic or, Why Aristotle’s Ethics Is not Virtue Ethics, in: Philosophy, 77, 2002, S. 565-595.

* Buckley, M.J., Motion and Motion's God. Thematic Variations in Aristotle, Cicero, Newton, and Hegel, Princeton 1971.

* Buddensiek, F., Aristoteles’ Zirbeldrüse? Zum Verhältnis von Seele und „pneuma“ in Aristoteles’ Theorie der Ortsbewegung der Lebewesen, in: D. Frede & B. Reis (Hrsg.), Body and Soul in Ancient Philosophy, Berlin/New York 2009, S. 309-330.

* Buddensiek, F., Die Modallogik des Aristoteles in den "Analytica Priora A", Hildesheim 1994 (= N. Öffenberger (Hrsg.), Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. VI).

* Buddensiek, F., Die Theorie des Glücks in Aristoteles' Eudemischer Ethik, Göttingen 1999 (Hypomnemata, 125).

* Buddensiek, F., Pattersons aristotelische Modallogik, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 1/1998.

* Bullinger, A., Aristoteles' Nuslehre, Dillingen 1884.

* Burchard, H., Der Entelechie-Begriff bei Aristoteles und Driesch, 1928.

* Burger, R., Aristotle’s Dialogue with Socrates on the Nicomachean Ethics, Chicago 2000, Chicago 2009.

* Burger, R., Aristotle's Exclusive Account of Happiness. Contemplative Wisdom as a Guise of the Political Philosopher, in: M. Sim (Hrsg.), The Crossroads of Norm and Nature. Essays on Aristotle's Ethics and Metaphysics, Lanham 1995, S. 79-98.

* Burger, R., Ethical Reflection and Righteous Indignation. Nemesis in the Nichomachean Ethics, in: J.P. Anton & A. Preuss (Hrsg.), Essays in Ancient Greek Philosophy. Bd. IV: Aristotle's Ethics, New York 1991, S. 127-139.

* Burger, R., Is Each Thing the Same as Its Essence?, in: The Review of Metaphysics, 41, 1987/88, S. 53-76.

* Burger, R., Wisdom, Philosophy, and Happiness in Book 10 of Aristotle's Ethics, in: Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, Bd. VI, 1991, S. 289-322.

* Burgersdicius, F., Idea philosophiae moralis ex Aristotele maxima parte excerpta, Leiden 1623, 1652.

* Buridan, J., Questions on the Four Books on the Heavens and the World of Aristotle, in: M. Clagett, The Science of Mechanism in the Middle Ages, 1959, S. 557-561.

* Burke, R.J., Aristotle on the Limits of Argument, in: Philosophy and Phenomenological Research, 27, 1966/67, S. 386-400.

* Burley, A. & W., Questions on the "De Anima" of Aristotle, Leiden 1997.

* Burley, W., In physicam Aristotelis expositio et quaestiones, Venedig 1501, Hildesheim (reprint) 1972.

* Burnet, J., Aristoteles, in: Erasmus, 1938.

* Burnet, J., Aristotle on Education, Cambridge 1905.

* Burnet, J., On the Meaning of logoV in Aristotle's Ethics, in: The Classical Review, 28, 1914, S. 6-7.

* Burnet, J., The Ethics of Aristotle, London 1900.

* Burnett, Ch. (Hrsg.), Glosses and Commentaries on Aristotelian Logical Texts. The Syriac, Arabic and Medieval Latin Traditions, London 1993.

* Burns, A., The Aristotelian Natural Law Tradition. From Aristotle to Hegel, Aldershot 2002.

* Burnyeat, M.F., Aristote voit du rouge... Remarques sur le "De anima" II, 7-8, in: Revue Philosophique, 1993, S. 263-280.

* Burnyeat, M.F., Aristotle on Learning to Be Good, in: A.O. Rorty (Hrsg.), Essays on Aristotle's Ethics, Berkeley/Los Angeles/London 1980, S. 69-92.

* Burnyeat, M.F., Aristotle on Understanding Knowledge, in: E. Berti (Hrsg.), Aristotle on Science: The "Posterior Analytics". Proceedings of the 8th Symposium Aristotelicum, Padua/New York 1981, S. 97-139.

* Burnyeat, M.F., De Anima II 5, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 47/1, 2002, S. 28-90.

* Burnyeat, M.F., Is an Aristotelian Philosophy of Mind Still Credible? A Draft, in: M.C. Nussbaum & A.O. Rorty (Hrsg.), Essays on Aristotle's "De anima", Oxford 1992, Oxford 1996, S. 15-26.

* Burnyeat, M.F., Notes on Book Zeta of Aristotle's Metaphysics. Being the Record of a Seminar Held in London 1975-1979, Oxford 1979.

* Burr, D., The Apocalyptic Element in Olivi's Critic of Aristotle, in: Church History, 40, 1971, S. 15-29.

* Busche, H., Die interpretierende Kraft der Aisthesis. Wahrheit und Irrtum der Wahrnehmung bei Aristoteles, in: G. Figal (Hrsg.), Interpretationen der Wahrheit, Tübingen 2002.

* Busche, H., Die Seele als System. Aristoteles' Wissenschaft von der Psyche, Hamburg 2001.

* Busche, H., Hat Phantasie nach Aristoteles eine interpretierende Funktion in der Wahrnehmung?, in: Zeitschrift für philosophische Forschung, 4/1997.

* Butcher, S.H., Aristotle's Theory of Poetry and Fine Art.With a Critical Text and Translation of “The Poetics”. With a Prefatory Essay “Aristotelian Literary Criticism” by J. Gassner, London 41923, New York 41951.

* Butler, R.J., Aristotle's Sea-Fight and Three-Valued Logic, in: The Philosophical Review, 64, 1955, S. 264-274.

* Butler, R.J., The Measure and Weight of the Third Man, in: Mind, 72, 1963, S. 62-78.

* Butler, S.A., Arendt and Aristotle on Equality, Leisure, and Solidarity, in: The Journal of Social Philosophy, 41/4, 2010, S. 470-490.

* Butler, T., On David Charles's Account of Aristotle's Semantics for Names, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 42/1, 1997, S. 21-31.

* Buytenen, J.M. v., Fragmenten uit Aristoteles' "Politeiai" handelend over Griekschen godsdienst, Diss., Amsterdam 1932.

* Byl, S., Note sur la place du cœur et la valorisation de la mesothV dans la biologie d'Aristote, in: L'Antiquité Classique, 37, 1968, S. 467-476.

* Bynum, T.W., A New Look at Aristotle's Theory of Perception, in: The History of Philosophy Quarterly, 4, 1987, S. 163-178.

* Byrne, Ch., Aristotle on Physical Necessity and the Limits of Teleological Explanation, in: Apeiron, 35, 2002, S. 19-46.

* Byrne, Ch., Matter and Aristotle’s Material Cause, in: The Canadian Journal of Philosophy, 31, 2001, S. 85-112,

* Byrne, Ch., Prime Matter and Actuality, in: The Journal of the History of Philosophy, 33, 1995, S. 197-224,

* Byrne, P.H., Analysis and Science in Aristotle, New York 1997.

* Bywater, I., Aristotelia III, in: The Journal of Philology, 17, 1888, S. 53-74.

* Bywater, I., Aristotelia IV, in: The Journal of Philology, 28, 1903, S. 241-253.

* Bywater, I., Aristotle on the Art of Poetry, Oxford 1909.

* Bywater, I., On a Lost Dialogue of Aristotle, in: The Journal of Philology, 2, 1869, S. 55-69.

* Cairns, D.L., Problems in Aristotle's Philosophy of Action, in: The Liverpool Classical Monthly, 14, 1989, S. 86-89.

* Calabi, F., Il teorico e il politico in Aristotele, in: S. Campese e.a., Aristotele e la crisi della politica, Napoli 1977.

* Caldi, G., Metodologia generale della interpretazione scientifica (la logica di Aristotele), Torino/Palermo 1893.

* Caleo, M., Cosa è pensare. Saggio sulle Categorie di Aristotele, in: Sapienzia, 42, 1989, S. 435-452.

* Calhoun, D.H., Friendship and Self-Love in Aristotle's Ethics, Diss., Evanston 1989.

* Calogero, G., I fondamenti della logica aristotelica, Firenze 1927.





© Information Philosophie     Impressum     Kontakt