PhilosophiePhilosophie

Bibliographie

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Aristoteles (Of - Pat)

* O'Farrell, F., Aristotle's Categories of Being, in: Gregorianum, 63/1, 1982, S. 87-131.

* O'Farrell, F., Aristotle's, Kant's, and Hegel's Logic, in: Gregorianum, 54, 1973, S. 477-516.

* Öffenberger, N., Ansätze einer mehrwertigen Begründung der assertorischen Syllogistik des Aristoteles, in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Formale und nicht-formale Logik bei Aristoteles, Hildesheim 1985 (Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. II).

* Öffenberger, N., Bemerkungen zur Frage der Implikation in den Ersten Analytiken, in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Formale und nicht-formale Logik bei Aristoteles, Hildesheim 1985, S. 217-227 (Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. II).

* Öffenberger, N., Über epi ti alhqeV, in: A. Menne & N Öffenberger (Hrsg.), Modallogik und Mehrwertigkeit. Hildesheim 1988, S. 281-286 (Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. III).

* Öffenberger, N., Zur Frage der Bestimmbarkeit des Wahrheitswertes der schlußkräftigen syllogistischen Modi im Falle falscher Prämissenkonjunktionen, in: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellonskiego, 208, Prace z Logiki Z. 4, Kraków 1969, S. 7-12 [in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Über den Folgerungsbegriff in der Aristotelischen Logik, Hildesheim/Zürich/New York 21995, S. 176-181 (Zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Bd.I)].

* Öffenberger, N., Zur modernen Deutung der aristotelischen Syllogistik, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 53, 1971, S. 75-92 [in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Über den Folgerungsbegriff in der Aristotelischen Logik, Hildesheim/Zürich/New York 21995, S. 158-175 (Zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Bd. I)].

* Öffenberger, N., Zur Vorgeschichte der Mehrwertigkeit in der assertorischen Syllogistik, in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Formale und nicht-formale Logik bei Aristoteles, Hildesheim 1985, S. 228-252 (Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. II).

* Öffenberger, N. & Roetti, J.A., Die Oppositionstheorie aus der Sicht der Tetravalenz, in: N. Öffenberger & A.G. Vigo (Hrsg.), Südamerikanische Beiträge zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Hildesheim 1997 (Zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Bd. VII).

* Öffenberger, N. & Sainati, V., Die syllogistischen Schlüssigkeits- und Unschlüssigkeitsbeweise bei Aristoteles und Lukasiewicz, in: A. Menne & N. Öffenberger (Hrsg.), Über den Folgerungsbegriff in der Aristotelischen Logik, Hildesheim/Zürich/New York 21995, S. 206-214 (Zur modernen deutung der Aristotelischen Logik, Bd., I).

* Öffenberger, N. & Skarica, M. (Hrsg.), Beiträge zum Satz vom Widerspruch und zur aristotelischen Prädikationstheorie, Hildesheim 2000 (Zur modernen Deutung der Aristotelischen Logik, Bd. VIII).

* Öffenberger, N. & Stoichita, R., Zur Frage der aristotelischen Begriffsbestimmung ganz falscher Prämissen, in: A. Menne & N Öffenberger (Hrsg.), Modallogik und Mehrwertigkeit. Hildesheim 1988, S. 274-280 (Zur modernen Deutung der aristotelischen Logik, Bd. III).

* Offermans, H., Substanz und Transsubstantation, in: Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik, 4/2003

* Oggioni, E., La "Filosofia Prima" di Aristotele, Milano 1939.

* Ogino, H., Aristotle on Discourse of Pleasure and Activity, in: The Journal of Classical Studies, 35, 1987, S. 81-90.

* Oikonomakos, G., EmmenhtikoV kai ekstatikoV par Ariostotelei, in: Platon, 7, 1955, S. 273-282.

* Okabe, M., Interpretation of Chapter 2 of the Categories, in: The Journal of Classical Studies, 30, 1982, S. 44-55.

* Olayiwola-Olosun, Bd., Verantwortung bei Jonas, Aristoteles und in der Philosophie der traditionellen Yorùbáreligion, Münster 2003.

* Olivieri, L. (Hrsg.), Aristotelismo e scienza moderna, 2 Bde., Padova 1983.

* Ollé-Laprune, L., Essai sur la morale d'Aristote, Paris 1881.

* Olmsted, E.H., The "Moral Sense" Aspect of Aristotle's Ethical Theory, in: The American Journal of Philology, 69, 1948, S. 42-61 [in: Ch. Mueller-Goldingen (Hrsg.), Schriften zur aristotelischen Ethik, Hildesheim/Zürich/New York 1988, S. 59-78].

* O'Meara, D., Der Mensch als politisches Lebewesen. Zum Verhältnis zwischen Platon und Aristoteles, in: O. Höffe (Hrsg.), Der Mensch - ein politisches Tier? Essays zur politischen Anthropologie, Stuttgart 1992.

* O'Meara, D., Remarks on Dualism and the Definition of Soul in Aristotle's "De anima", in: Museum Helveticum, 44, 1987, S. 168-174.

* Oncken, W., Die Staatslehre des Aristoteles, 1870.

* Oppenheimer, J.M., Aristotle as a Biologist, in: Scientia, 65, 1971, S. 649-658.

* Oppenraay, A.M.I. v., Het eerste boek van Michael Scotus’ Latijnse vertaling van Aristoteles’ “De Generatione Animalium” (= “Libri de animalibius” XV-XIX) uit het Arabisch. Proeve van een tekstkritische uitgave, Diss. Amsterdam 1988.

* Organ, T.W., An Index to Aristotle in English Translation, Princeton 1949.

* Organ, T.W., Randall's Interpretation of Aristotle's Unmoved Mover, in: The Philosophical Quarterly, 12, 1962, S. 297-305.

* Osborne, C., Aristotle, "De Anima", 3.2: How Do We Perceive that W See and Hear?, in: The Classical Quarterly, 33, 1983, S. 401-411.

* Oser-Grote, C.M. (Hrsg.), Aristoteles und das Corpus Hippocraticum. Die Anatomie und Physiologie des Menschen, Stuttgart 1997, Stuttgart 2004.

* Ostenfeld, E.N., Socrates's Argument Strategies and Aristotle's Topics and Sophistical Refutations, in: Méthexis, 9, 1996.

* Ott, S., Aristotle among the Basques. The "Cheese-Analogy" of Conception, in: Man, 14/4, 1979, S. 699-711.

* Otte, H., Neue Beiträge zur aristotelischen Begriffsbestimmung der Tragödie, 1928.

* Otte, J.K., An Anonymous Oxford Commentary on Aristotle’s “De generatione et corruptione”, in: Traditio, 46, 1991, S. 326-336.

* Otte, J.K., The Role of Alfred of Sarechel and His Commentary on the Metheora in the Reacquisition of Aristotle, in: Viator, 7, 1976, S. 197-209.

* Ottmann, H., Platon, Aristoteles und die neoklassische politische Philosophie der Gegenwart, Baden/Baden 2005 (Würzburger Vorträge zur Rechtsphilosophie, Rechtstheorie und Rechtssoziologie, 33; in: Information Philosophie, 4/2006).

* Otto, D., Wendungen der Metapher. Zur Übertragung in poetologischer rhetorischer und erkenntnistheoretischer Hinsicht bei Aristoteles und Nietzsche, München 1998.

* Owen, G.E.L., A Proof in the Peri idewn, in: The Journal of Hellenic Studies, 87, 1957, S. 103-111 [in: R.E. Allen (Hrsg.), Studies in Plato's Metaphysics, London 1965, S. 293-312].

* Owen, G.E.L., Aristotelian Mechanics, in: A. Gotthelf (Hrsg.), Aristotle on Nature and Living Things. Philosophical and Historical Studies Presented to David M. Balme on His Seventieth Birthday, Pittsburgh 1985, S. 227-245 [in: G.E.L. Owen & M.C. Nussbaum (Hrsg.), Logic, Science, and Dialectic. Collected Papers in Greek Philosophy, Ithaca (N.Y.) 1986, S. 151-164].

* Owen, G.E.L., Aristotelian Pleasures, in: Proceedings of the Aristotelian Society, 72, 1971/72, S. 135-152 [in: J. Barnes & M. Schofield & R.R.K. Sorabji (Hrsg.), Articles on Aristotle, 4 Bde. (Science / Ethics and Politics / Metaphysics / Psychology and Aesthetics), London 1975-79, hier: Bd. II, S. 92-103; in: Ch. Mueller-Goldingen (Hrsg.), Schriften zur aristotelischen Ethik, Hildesheim/Zürich/New York 1988, S. 293-310].

* Owen, G.E.L., Aristotle: Method, Physics, and Cosmology, in: C.C. Gillespie (Hrsg.), Dictionary of Scientific Biography, Bd. I, New York 1970, S. 250-258 [in: G.E.L. Owen & M.C. Nussbaum (Hrsg.), Logic, Science, and Dialectic. Collected Papers in Greek Philosophy, Ithaca (N.Y.) 1986, S. 151-164].

* Owen, G.E.L., Aristotle on the Snares of Ontology, in: R. Bambrough (Hrsg.), New Essays on Plato and Aristotle, London/New York 1965, S. 69-95.

* Owen, G.E.L., Dialectic and Eristic in the Treatment of Forms, in: G.E.L. Owen (Hrsg.), Aristotle on Dialectic: The Topics. Proceedings of the Third Symposium Aristotelicum, Oxford 1970, S. 103-125.

* Owen, G.E.L., Inherence, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 10, 1965, S. 97-105.

* Owen, G.E.L., Logic and Metaphysics in Some Earlier Works of Aristotle, in: I. Düring & G.E.L. Owen (Hrsg.), Aristotle and Plato in the Mid-Fourth Century. Proceedings of the First Symposium Aristotelicum, Göteborg 1960, S. 163-190 [in: J. Barnes & M. Schofield & R.R.K. Sorabji (Hrsg.), Articles on Aristotle, 4 Bde. (Science / Ethics and Politics / Metaphysics / Psychology and Aesthetics), London 1975-79, hier: Bd. III, S. 13-32; Logik und Metaphysik in einigen Frühwerken des Aristoteles, in: F.-P. Hager (Hrsg.), Metaphysik und Theologie des Aristoteles, Darmstadt 1969, Darmstadt 21979, S. 399-435].

* Owen, G.E.L., Particular and General, in: Proceedings of the Aristotelian Society, 1978/79.

* Owen, G.E.L., The Platonism of Aristotle, in: Proceedings of the British Academy, 51, 1965, S. 125-150 [in: P.F. Strawson (Hrsg.), Studies in the Philosophy of Thought and Action, London 1968, S. 147-174; in: J. Barnes & M. Schofield & R.R.K. Sorabji (Hrsg.), Articles on Aristotle, 4 Bde. (Science / Ethics and Politics / Metaphysics / Psychology and Aesthetics), London 1975-79, hier: Bd. I, S. 14-34; in: G.E.L. Owen & M.C. Nussbaum (Hrsg.), Logic, Science, and Dialectic. Collected Papers in Greek Philosophy, Ithaca (N.Y.) 1986, S. 200-220].

* Owen, G.E.L., Tiqenai ta fainomena, in: S. Mansion (Hrsg.), Aristote et les problèmes de méthode. Communications présentées au Symposium Aristotelicum tenu à Louvain du 24 août au 1er septembre 1960, Louvain/Paris 1961, S. 83-103 [in: J. Moravcsik (Hrsg.), Aristotle. A Collection of Critical Essays, Garden City (N.Y.) 1967; in: J. Barnes & M. Schofield & R.R.K. Sorabji (Hrsg.), Articles on Aristotle, 4 Bde. (Science / Ethics and Politics / Metaphysics / Psychology and Aesthetics), London 1975-79, hier: Bd. I, S. 113-126; in: G.E.L. Owen, Logic, Science, and Dialectic. Collected Papers in Greek Philosophy, London 1986].

* Owens, J., An Ambiguity in Aristotle, EE VII, 2, 1236a23-4, in: Apeiron, 22, 1989, S. 127-137.

* Owens, J., A Note on Aristotle, "De Anima", 3.4 429b9, in: Phoenix, 30, 1976, S. 107-118 [in: J. Owens, Aristotle. The Collected Papers of Joseph Owens, Albany (N.Y.) 1981, S. 99-108].

* Owens, J., Aquinas and the Proof from the "Physics", in: Mediaeval Studies, 28, 1966, S. 119-150.

* Owens, J., Aquinas as Aristotelian Commentator, in: A. Maurer (Hrsg.), St. Thomas Aquinas: 1274-1974. Commemorative Studies, Bd. II, Toronto 1974, S. 213-260.

* Owens, J., Aristote. Maître de ceux qui savant, in: J. Owens, La philosophie et les philosophes, Montréal 1973, S. 45-68 [A Teacher of Those Who Know, in: J. Owens, Aristotle. The Collected Papers of Joseph Owens, Albany (N.Y.) 1981, S. 1-13].

* Owens, J., Aristotle on Categories, in: The Review of Metaphysics, 14, 1960/61, S. 73-90.

* Owens, J., Aristotle on Common Sensibles and Incidental Perception, in: Phoenix, 36, 1982, S. 215-236.

* Owens, J., Aristotle's Conceptualization of Thing, Existent, and Unit at "Metaphysics" 4.21003b22-29, in: H.-Ch. Günther & A.Rengakos (Hrsg.), Beiträge zur antiken Philosophie. Festschrift für Wolfgang Kullmann, Stuttgart 1997.

* Owens, J., Aristotle's Definition of Soul, in: R.B. Palmer & R. Hamerton-Kelly (Hrsg.), Philomathes. Studies and Essays in the Humanities in Memory of Philip Merlan, Den Haag 1971.

* Owens, J., Form and Cognition in Aristotle, in: Ancient Philosophy, 1, 1980, S. 17-27.

* Owens, J., Matter and Predication in Aristotle, in: E. McMullin (Hrsg.), The Concept of Matter in Greek and Medieval Philosophy, Notre Dame (Indiana) 1963.

* Owens, J., Teleology of Nature in Aristotle, in: The Monist, 52, 1968, S. 159-173.

* Owens, J., The Acratics Ultimate Premise in Aristotle, in: J. Wiesener (Hrsg.), Aristoteles. Werk und Wirkung. Festschrift für P. Moraux, Berlin 1985, S. 376-392.

* Owens, J., The Aristotelian Argument for the Material Principle of Bodies, in: I. Düring (Hrsg.), Naturphilosophie bei Aristoteles und Theophrast. Verhandlungen des 4. Symposium Aristotelicum veranstaltet in Göteborg, August 1966, Heidelberg 1969.

* Owens, J., The Aristotelian Conception of Science, in: The International Philosophical Quarterly, 4, 1964, S. 200-216 [in: J. Owens, Aristotle. The Collected Papers of Joseph Owens, Albany (N.Y.) 1981, S. 23-34].

* Owens, J., The Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics Revisited, in: P. Morewedge (Hrsg.), Philosophies of Existence, New York 1982, S. 33-59.

* Owens, J., The Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics. A Study in the Greek Background of Medieval Thought, Toronto 1951, Toronto 21957, Toronto 31978.

* Owens, J., The kalon in Aristotelian Ethics, in: D. O'Meara (Hrsg.), Studies in Aristotle, Washington 1981, S. 261-277.

* Owens, J., The Present Status of Alpha Elatton in the Aristotelian Metaphysics, in: Archiv für Geschichte der Philosophie, 66, 1984, S. 148-169.

* Owens, J., The Reality of the Aristotelian Separate Movers, in: The Review of Metaphysics, 3, 1949/50, S. 319-337.

* Owens, J., The Relations of God to the World in the Metaphysics, in: P. Aubenque (Hrsg.), Études sur la Métaphysique d'Aristote, Paris 1976, S. 207-222.

* Owens, J., The Self in Aristotle, in: The Review of Metaphysics, 41, 1988, S. 707-722.

* Owens, J., The Universality of the Sensible in the Aristotelian Noetic, in: J.P. Anton & G.L. Kustas (Hrsg.), Essays in Ancient Greek Philosophy, New York 1971.

* Pablo Martín, J., El motor inmóvil de Aristoteles y el Dios de Filón, in: Méthexis, 9, 1996.

* Pachet, P., Le miroir du rêve selon Aristote, in: J. Brunschwig e.a. (Hrsg.), Histoire et Structure. A la Mémoire de Victor Goldschmidt, Paris 1985, S. 195-200.

* Pack, S.J., Aristotle, Adam Smith, and Karl Marx. On Some Fundamental Issues in 21st-Century Political Economy, Cheltenham 2010.

* Padellaro, R., Il problema cosmologico e l'antinomia uno‑molteplice, dai Presocratici ad Aristotele, Milano 1962.

* Pagden, A.R.D., The Diffusion of Aristotle’s Moral Philosophy in Spain, ca. 1400 - ca. 1600, in: Traditio, 31, 1975, S. 287-314.

* Page, C., Predicating Forms of Matter in Aristotle's Metaphysics, in: The Review of Metaphysics, 39, 1985, S. 57-82.

* Pahnke, E., Studien über Ciceros Kenntnis und Benutzung des Aristoteles und die Herkunft der Staatsdefinition rep. I, 39, Diss. Freiburg 1962.

* Pais, I., Die aristotelische Philosophie, in: Annales Universitatis Budapestinensis de Rolando Eötvös Nominatae, Sectio Philosophica et Sociologica, 20, 1985, S. 39-85; 21, 1987, S. 19-45.

* Pakaluk, M., Aristotle, Nicomachean Ethics VIII, 9, 1160a14-30, in: The Classical Quarterly, 44, 1994, S. 46-56.

* Pakaluk, M., Aristotle's Nikomachean Ethics. An Introduction, Cambridge 2005.

* Pakaluk, M., Aristotle's Theory of Friendship, Diss., Cambridge 1988.

* Pakaluk, M., Friendship and the Comparison of Goods, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 37, 1992, S. 111-135.

* Pakaluk, M., The Egalitarianism of the Eudemian Ethics, in: The Classical Quarterly, 48, 1998, S. 411-432.

* Palmeri, P., LogoV come definizione nel "De anima" di Aristotele, in: Giornale di Metafisica, 17, 1995, S. 361-368.

* Palmour, J., On Moral Character. A Practical Guide to Aristotle's Virtues and Vices Based on a Psychoanalytic Perspective and the Theory of the Four Causes, Crossreferenced to Both Nicomachean Ethics and the Art of Rhetoric, Washington 1987.

* Pan, S.T., Zur phänomenologischen Interpretation der praktisch-politischen Urteilsfähigkeit (Aristoteles, Kant, Husserl), Wuppertal 1997.

* Panis, D., De l'être et du fondement en Métaphysique Z 3. Sur une interpretation heideggerienne, in: Revue de Philosophie Ancienne, 4/1, 1986, S. 86-105.

* Panou, S., Philosophie als Wissenschaft. Ein aristotelischer Vorschlag, in: Acta Classica Universitatis Scientiarum Debreceniensis, 25, 1989, S. 5-8.

* Pantoulias, M., Ontologie und Aussage bei Heidegger und Aristoteles, Würzburg 2014.

* Papadimitriou, E., Der Materie-Form-Dualismus und die aristotelische Lehre vom Menschen, in: Philosophia, 7/1977.

* Papadi, St., Die Deutung der Affekte bei Aristoteles und Poseidonios, Bern 2004.

* Papadis, D., Aristotle's Theory of nouV. A New Interpretation of Chapter 4 and 5 of the Third Book of "De anima", in: Scripta Classica Israelica,10, 1989/90, S. 28-40.

* Papadis, D., Das Eudaimonieproblem und seine aristotelische Lösung, in: Philosophia, 17/18, 1987/88, S. 356-390.

* Papadis, D., Il concetto di democrazia in Aristotele, in: Discoursi, 9, 1989, S. 326-340.

* Pardo Pastor, J., La transmission d’Aristote par les Arabes à la Chrétienté occidentale. Une trouvaille relative au De Interpretatione, in: Revista Española de Filosofía Medieval, 11, 2004.

* Parente, M.I., Le Peri Idewn d'Aristote: Platon ou Xénocrate?, in: Phronesis. A Journal for Ancient Philosophy, 26, 1981.

* Parente, M.I., Per l'interpretazione di Aristotele, "De An.", 404b18 SGG, in: R.B. Palmer & R. Hamerton-Kelly (Hrsg.), Philomathes. Studies and Essays in the Humanities in Memory of Philip Merlan, Den Haag 1971.

* Parks, Z. & Rescher, N., A New Approach in Aristotle's Apodeictic Syllogisms, in: The Review of Metaphysics, 24/4, 1971.

* Pasnau, R., The Latin Aristotle, in: Ch.J. Shields (Hrsg.), The Oxford Handbook of Aristotle, Oxford 2012, S. 665-689.

* Pasquino, P., Machiavelli and Aristotle. The Anatomies of the City, in: History of European Ideas, 35/4, 2009, S. 397-407.

* Pater, W.A. de, Les Topiques d'Aristote et la dialectique platonicienne. La méthodologie de la definition, Fribourg 1965, Paris 1987 (Études Thomistes, 10).

* Patt, W., Aristotle's Notion of Theology and the Meaning of ousia, in: Proceedings of the American Catholic Philosophical Association, 61, 1987, S. 69-77.

* Patt, W., Psychologie und Herrschaftslehre in der Politik des Aristoteles, in: Hermes, 126, 1998, S. 423-434.

* Patterson, R., Aristotle's Modal Logic. Essence and Entailment in the "Organon", Cambridge/New York 1995.

* Patterson, R., The Case of the Two Barbaras: Basic Approaches to Aristotle's Modal Logic, in: J.E. Annas (Hrsg.), Oxford Studies in Ancient Philosophy, Bd. VII, Oxford 1989, S. 1-40.

* Patzig, G., Antike Tragödienphilosophie. Platon und Aristoteles, in: W. Frick (Hrsg.), Die Tragödie. Eine Leitgattung der europäischen Literatur, Göttingen 2003.

* Patzig, G., Aristotle and Syllogisms from False Premisses, in: Mind, 68, 1959, S. 186-192 [Aristoteles über Schlüsse aus falschen Prämissen, in: G. Patzig, Tatsachen, Normen, Sätze, Stuttgart 1980; in: G. Patzig, Gesammelte Schriften. Bd. III: Aufsätze zur antiken Philosophie, Göttingen 1996, S. 115-124].

* Patzig, G., Aristotle, Lukasiewicz and the Origins of Many‑Valued Logic, in: P. Suppes & L. Henkin & A. Joja & G.C. Moisil (Hrsg.), Logic, Methodology and Philosophy of Science, Bd. IV, Amsterdam/London/New York 1973 [Aristoteles, Lukasiewicz und die Ursprünge der mehrwertigen Logik, in: G. Patzig, Gesammelte Schriften. Bd. III: Aufsätze zur antiken Philosophie, Göttingen 1996, S. 218-229].

* Patzig, G. (Hrsg.), Aristoteles, "Politik". Akten des XI. Symposium Aristotelicum, Friedrichshafen/Bodensee 25.8-3.9.1987, Göttingen 1990.

* Patzig, G., Aspekte der aristotelischen Naturphilosophie, in: M. Ebhardt (Hrsg.), Reflexe - Begegnungen. Eduard Meyer zum 85. Geburtstag, Bremen 1973.

* Patzig, G., Artikel "Aristoteles", in: A. Zastrau (Hrsg.), Goethe-Handbuch, Stuttgart 1956.

* Patzig, G., Artikel "Aristoteles", in: Die Religion in Geschichte und Gegenwart, Bd. I, Tübingen 31957.