Bibliographie
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z | |
Dewey, John (Bo - Ma) | |
* Boer, Tj. de, De naturalistische wijsbegeerte van J. Dewey, in: Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 1927. * Bohnsack, F., John Dewey. Ein pädagogisches Porträt, 2004. * Boisvert, R.D., Dewey, Subjective Idealism, and Metaphysics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism. * Boisvert, R.D., John Dewey. An "Old-Fashioned" Reformer, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Boisvert, R.D., Rorty, Dewey and Post-Modern Metaphysics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism. * Bordeau, E.J., John Dewey's Ideas about the Great Depression, in: The Journal of the History of Ideas, 32, 1972. * Bourne, R., Twilight of Idols, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Boydstone, J.A. (Hrsg.), Guide to the Works of John Dewey, Carbondale 1970. * Brandt, M., Von der Umwelt zur Mitwelt. Zur Fundierung eines neuen pädagogischen Paradigmas auf der Basis der Philosophie John Deweys, Bern * Brodsky, G.M., Absolute Idealism and John Dewey's Instrumentalism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism. * Bullert, G., The Politics of John Dewey, Buffalo 1983. * Burke, Th., Dewey on Defeasibility, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism. * Burke, Th., Dewey's New Logic. A Reply to Russell, Chicago 1994, Chicago 1998. * Buswell, J.O., The Philosophies of F.R. Tennant and John Dewey, New York 1950. * Büyükdüvenci, S., John Dewey's Impact on Turkish Education, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Campbell, J., Dewey’s Foundations, in: J. Hintikka & R. Neville & A. Olson & E. Sosa (Hrsg.), Proceedings of the Twentieth World Congress of Philosophy 1998, Bd. VIII: Contemporary Philosophy, 2000. * Campbell, J., Understanding John Dewey. Nature and Cooperative Intelligence, Chicago/La Salle 1995. * Capps, D. & J.M., James and Dewey on Belief and Experience, 2004. * Caspary, W.R., Dewey on Democracy, Ithaca 2000. * Cochran, M. (Hrsg.), The Cambridge Compaion to Dewey, Cambridge 2010. * Comstock, W.R., Dewey and Santayana in Conflict. Religious Dimensions of Naturalism, in: The Journal of Religion 45/2, 1965. * Crosser, P.K., The Nihilism of John Dewey, New York 1955. * Cunningham, C.A., Dewey's Metaphysics and the Self, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Cywar, A., John Dewey in World War I: Patriotism and International Progressivism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Damico, A.J., Dewey and Marx: On Partisanship and the Reconstruction of Society, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Damico, A.J., Impractical America. Reconsideration of the Pragmatic Lesson, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Dearborn, M.V., Love in the Promised Land. The Story of Anzia Yezierska and John Dewey, New York 1988. * Deneen, P.J., The Politics of Hope and Optimism. Rorty, Havel, and the Democratic Faith of John Dewey, in: Social Research, 66/2, 1999. * Dennis, L.J., Dewey's Debt to Albert Coombs Barnes, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Dijkhuizen, G., The Life and Mind of Joh Dewey, London 1973. * Durant, W., Contemporary American Philosophers. Santayana, James, and Dewey, Girard (Kansas) 1925. * D'Urso, S., Can Dewey Be Marx's Educational-Philosophical Representative?, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Edel, A., Ethical Theory and Social Change, 2000. * Efron, A., Experiencing "Tess of the D'Urbervile". A Deweyan Account, Amsterdam 2005. * Eglauer, M., Wissenschaft als Chance. Das Wissenschaftsverständnis des chinesischen Philosophen Hu Shi (1891-1962) unter dem Einfluß von John Deweys (1859-1952) Pragmatismus, Stuttgart 2001 (Münchener Ostasiatische Studien, 79). * Eisle, J.Ch., Dewey's Concept of Cultural Pluralism, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Eldridge, M., Transforming Experience. John Dewey’s Cultural Instrumentalism, Nashville 1998. * Engler, U., Kritik der Erfahrung. Die Bedeutung der ästhetischen Erfahrung in der Philosophie John Deweys, Würzburg 1992. * Ezorsky, G., Inquiry as Appraisal: The Singularity of John Dewey's Theory of Valuation, in: The Journal of Philosophy, 1958 [in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art]. * Ezorsky, G., Truth in Context, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. IV: Nature, Knowledge and Naturalism. * Faly, J.C., Alienation and the Status Quo, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Faralli, C., The Concept of Law according to Dewey's Pragmatik Instrumentalism, in: W. Krawietz & A.A. Martino & K.I. Winston (Hrsg.), Technischer Imperativ und Legitimationskrise des Rechts. Technical Imperative and the Crisis of the Legitimacy of Law, Berlin 1991. * Featherstone, J., John Dewey and David Riesman: From the Lost Individual to the Lonely Crowd, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Feinberg, W., Progressive Education and Social Planning, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Feinberg, W., The Conflict Between Intelligence and Community in Dewey's Educational Philosophy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Fesmire, S.A., Educating the Moral Artist: Dramatic Rehearsal in Moral Education, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Fisch, M.H. (Hrsg.), Classic American Philosophers: Reirce, James, Royce, Santayana, Dewey, Whitehead, New York 1951. * Fishman, St.M. & McCarther, L., John Dewey and the Philosophy and Practice of Hope, 2007. * Fitch, R.E., John Dewey and Jahweh, in: The Journal of Religion, 23/1, 1943, S. 12-22. * Flamm, M.C. & Hickman, L.A. (Hrsg.), The Continuing Relevance of John Dewey. Reflections on Aestehtics, Morality, Science, and Society, Amsterdam 2011 (Value Inquiry Book Series, 223). * Flower, E., A Naturalistic Psychology, Individual and Social, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Fott, D., John Dewey. America's Philosopher of Democracy, 1998. * Frankena, W.K., Three Historical Philosophies of Education. Aristotle, Kant, Dewey, 1965. * Gale, R.M., Dewey and the Problem of the Alleged Futurity of Yesterday, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Gale, R.M., Russell's Drill Sergeant and Bricklayer and Dewey's Logic, in: The Journal of Philosophy, 56, 1959, S. 401-406. * Garrison, J., Education and the New Scholarship on John Dewey, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, * Gavin, W.J., In Dewey's Wake. Unfinished Work of Pragmatic Reconstruction, New York 2003. * Gayman, C., Not So Funny. A Deweyan Response, in: P. Ghraldelli & J.R. Shook (Hrsg.), Contemporary Pragmatism, Bd. II2, Amsterdam 2005. * Geiger, G.R., John Dewey in Perspective, New York/London 1958. * Geyer, D., The Wavering Aim of Education in Dewey's Educational Philosophy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Gotshalk, D.W., On Dewey's Aesthetics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Goodenow, R.K., Racial and Ethnic Tolerance in John Dewey's Educational and Social Thought: The Depression Years, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Gouinlock, J., Dewey's Theory of Moral Deliberation, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Gouinlock, J., John Dewey's Philosophy of Value, 1972. * Grimm, H., Das moralphilosophische Experiment. John Dewys Methode empirischer Untersuchungen als Modell der problem- und anwendungsorientierten Tierethik, Tübingen 2010. * * Hampe, M., Kritik und Spekulation. Deweys Sicht der Aufgaben moderner Philosophie, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1/2001. * Harris, W.T., Professor Dewey's Doctrine of Interest Related to Will, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Hart, C.G., Grounding without Foundations. A Conversation between Richard Rorty and John Dewey to Ascertain Their Kinship, Diss. Toronto 1993. * Hart, H., Communal Certainty and Authorized Truth. An Examination of John Dewey's Philosophy of Verification, Diss. Amsterdam 1966. * Hart, H., Dewey's Logic, in: Philosophia Reformata, 1965, S. 13-52. * * Helm, B.P., Dewey and the Temporalizing of Time, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., * Hickman, L.A., Inquiry. A Core Concept of John Dewey’s Philosophy, in: Free Inquiry, 17/2, 1997. * Hickman, * Hickman, * Hickman, * Hickman, L.A., What Was Dewey’s “Magic Number”?, in: J. Hintikka & R. Neville & A. Olson & E. Sosa (Hrsg.), Proceedings of the Twentieth World Congress of Philosophy 1998, Bd. VIII: Contemporary Philosophy, 2000. * Hildebrand, D.L., Beyond Realism and Antirealism. John Dewey and the Neopragmatists, 2003. * Hofstadter, R., The Child and the World, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Hogan, D. & Karier, C.J., Professionalizing the Role of "Truth Seekers", in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Hogan, D. & Karier, C.J., Schooling, Education, and the Structure of Social Reality, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Holder, J.J., An Epistemological Foundation for Thinking, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Hollis, M., The Self in Action, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Holmes, R.L., John Dewey's Social Ethics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Honneth, A., Democracy as Reflexive Cooperation. John Dewey and the Theory of Democracy Today, in: Political Theory, 26/6, 1998, S. 763-783 [in: R.B. Goodman (Hrsg.), Pragmatism. Critical Concepts in Philosophy, 4 Bde. (Pragmatism's First Decades / Origins and Influences / Moral an Political Issues / Neopragmatism), London 2005]. * Honneth, A., Zwischen Prozeduralismus und Teleologie. Ein ungelöster Konflikt in der Moraltheorie von John Dewey, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1/1999. * Hood, W.F., Dewey and Technology, in: P.T. Durbin & C. Mitcham (Hrsg.), Research in Philosophy and Technology, Bd. V, Greenwich (Conn.) 1982, S. 189-208. * Hook, S., John Dewey. An Intellectual Portrait, New York 1939. * Hook, S. (Hrsg.), John Dewey. Philosopher of Science and Freedom, New York 1950. * Hookway, Ch., Psychologism and the Pragmatists. Peirce and Dewey, in: Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, 3/2010. * Horowitz, I., Dewey: The Pragmatic Acquiescence, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Horwitz, R., John Dewey, in: L. Strauss & J. Cropsey (Hrsg.), History of Political Philosophy, Chicago/London 1987, S. 851-869. * Hoy, T., Toward a Naturalistic Political Theory. Aristotle, Hume, Dewey, Evolutionary Biology, and Deep Ecology, 2000. * Hurley, P.E., Dewey on Desires: The Lost Argument, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Jackson, Ph.W., If We Took Dewey's Aesthetic Seriously, How Would the Arts Be Thought?, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Jackson, Ph.W., John Dewey and the Philosopher's Task, 2002. * Jackson, Ph.W., John Dewey and the Lessons of Art, 1998. * Jacobson, N.P., The Faith of John Dewey, in: The Journal of Religion, 40/3, 1960. * Jay, M., The Education of John Dewey. A Biography, 2002. * Joas, H. (Hrsg.), Philosophie der Demokratie. Beiträge zum Werk von John Dewey, Frankfurt/M. 2000. * Jörke, D., Demokratie als Erfahrung. John Dewey und die politische Philosophie der Gegenwart, Wiesbaden 2003. * Kaminsky, J., Dewey's Concept of Art Experience, in: Philosophy and Phenomenological Research, 17/3, 1957, S. 316-330. * Karier, C.J., "Humanitas" and the Triumph of the Machine, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Karier, C.J., The Rebel and the Revolutionary: Sigmund Freud and John Dewey, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Kaufman-Osborn, T.V., Pragmatism, Policy Science, and the State, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Kennedy, G., The Hidden Link in Dewey's Theory of Evaluation, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Kennedy, G., Science and the Transformation of Common Sense. The Basic Problem of Dewey's Philosophy, in: The Journal of Philosophy, 1954. * Kestenbaum, V., The Grace and Severity of the Ideal. Jon Dewey and the Transcendent, Chicago 2002. * Knight, F.H., Pragmatism and Social Action, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Koch, D.F. (Hrsg.), Principles of Instrumental Logic. John Dewey's Lectures in Ethics and Political Ethics, 1998. * Koenis, S., John Dewey, filosoof over wetenschap en democratie, in: Kennis & Methode, 17, 1993, S. 320-327. * Kohlmann, U. (Hrsg.), John Dewey, Karl Kautsky, Leo Trotzki. Ihre Moral und unsere, Lüneburg 2001. * Kompridis, N., Über Welterschließung: Heidegger, Habermas, Dewey, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 3/1993. * Krüger, H.-P., John Dewey: Die Öffentlichkeit und ihre Probleme, in: M. Brocker (Hrsg.), Geschichte des politischen Denkens. Ein Handbuch, Frankfurt/M. 2007, S. 525-539. * Krüger, H.-P., Prozesse der öffentlichen Untersuchung. Zum Potential einer zweiten Modernisierung in John Deweys "Logic. The Theory of Inquiry", in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 1/1999. * Kultermann, U., Kunst und Wirklichkeit. Von Fiedler bis Derrida. Zehn Annäherungen, München * Ladenson, R.F., A Theory of Personal Autonomy, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Laird, S., Rethinking "Coeducation", in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Laird, S., Women and Gender in John Dewey's Philosophy of Education, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Lavine, Th.Z., John Dewey and the Founders: Human Nature and Politics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. I: Human Nature and Human Nurture. * Lawler, P.A., Pragmatism, Existentialism, and the Crisis in American Political Thought, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Leach, M., (Re)searching Dewey for Feminist Imaginaries: Linguistic Continuity, Discourse, and Gossip, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Lehmann, D., Das Sichtbare der Wirklichkeit. Die Realisierung der Kunst aus ästhetischer Erfahrung. John Dewey - Paul Cézanne - Mark Rothko, * Levine, D., * Llamzon, B.S., Reason, Experience, and the Moral Life. Ethical Absolutism and Relativism in * Logister, L., Creatieve democratie. John Deweys pragmatisme als grondslag voor een democratische samenleving, Budel 2004. * Lohmar, A., Moralität und Sittlichkeit bei John Dewey, in: Allgemeine Zeitschrift für Philosophie, 1/1999. * Lothstein, A.S., The Pathology of Inwardness: John Dewey's Critique of the "Inner Life", in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Manicas, P.T., John Dewey: Anarchism and the Political State, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. II: Political Theory and Social Practice. * Manicas, P.T., John Dewey and the Problem of Justice, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Marcuse, H., John Dewey's "Theory of Valuation", in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Maritain, J., A Purely Experimental Theory of Value, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Marshall, J.D., On What We May Hope. Rorty on Dewey and Foucault, in: J. Garrison (Hrsg.), The New Scholarship on Dewey, Dordrecht 1995. * Martin, J., The Education of John Dewey. A Biography, Irvington 2003. * Mathur, D.C., A Note on the Concept of "Consummatory Experience" in Dewey's Aesthetics, in: J.E. Tiles (Hrsg.), John Dewey. Critical Assessments, 4 Bde., Oxford 1992; hier: Bd. III: Value, Conduct, and Art. * Maxcy, S.J. (Hrsg.), John Dewey and American Education, 3 Bde., Bristol 2002. |